Evert Visser
Senior Managing Director, Mitsubishi Elevator Europe
Auteur: Evert Visser
Vrij recent hebben wij met Mitsubishi Elevator Europe tijdens verschillende ontbijtsessies, met een groot aantal opdrachtgevers voor liftonderhoud in Nederland, gesproken over onderhoudscontracten van de toekomst. Wat hierin steeds naar voren kwam is het woord ‘transparantie’.
Veelal kwam dit naar voren omdat er een gebrek aan transparantie ervaren wordt bij het sluiten van een contract en het uitvoeren van onderhoud. Nu is het natuurlijk een feit dat het schilderwerk aan een pand zich door een leek beter laat beoordelen dan het onderhoud aan een lift. Dit alleen al door het gegeven dat veel van de te onderhouden componenten van een lift zich buiten het zichtveld van de meeste mensen bevindt. Desondanks denk ik dat transparantie in relatie tot onderhoud en contracten in meer sectoren dan alleen de liftenbranche een complex knelpunt is.
Toen ik tijdens deze ontbijtsessies onze gesprekspartners vroeg wat voor hun een voorwaarde is om te voldoen aan de behoefte aan transparantie, bleek dit niet zo eenvoudig. Er werden paralellen getrokken naar de autobranche, waar men in het verleden een onderdeel verving waarvan bijna niemand echt wist wat het was en hoeveel het kostte. Veel van ons weten bijvoorbeeld inderdaad niet wat een “homikeneet” is en als die dan vervangen diende te worden omdat het anders gevaarlijk was, dan moest dat maar. Tegenwoordig kan je bij het ophalen van de auto het vervangen onderdeel bekijken en dit geeft al een beter gevoel van vertrouwen, want het lijkt heel transparant.
Overigens kan ik hiermee nog steeds moeilijk beoordelen of het betreffende deel echt kapot was of, erger nog, het eigenlijk wel uit mijn auto komt. Maar ach, het voelt beter en daarbij rijden de meesten van ons toch een lease auto waarvoor we zelf niet meer bij de garage hoeven af te rekenen. In die zin ontzorgt de leasemaatschappij ons dus voor de directe economische partner van transparantie, namelijk kosten. Om dan weer de parallel te trekken naar liften, is dit laatste in onze branche niet veel anders waar liftadviseurs als intermediair veelal de kostenkant voor de klant behartigen.
Wel zo is de brug geslagen tussen transparantie en kosten. Het blijkt dus te gaan om 'hoeveel kost mijn onderhoud' en 'is wat ik hier voor terugkrijg wel rechtvaardig'? En nu kijk ik weer naar de autobranche, en dan met name naar de lease maatschappijen en zelfs al enkele merken die van te voren de kosten per gereden kilometer kunnen opgeven en op basis hiervan hun garanties en contracten afstemmen. Dit alles door slim gebruik te maken van data, daarbij inschattingen makend bij nieuwe types.
Dus de vraag naar transparantie blijkt eigenlijk een vraag naar een betrouwbaar kosteninzicht over de langere termijn. En hier komt de vraag naar levensduur van componenten, slijtage en gebruikscontext naar voren. Duurzaamheid van het component gecombineerd met kwalitatief goed onderhoud. Kwaliteit inzichtelijk maken door open communicatie. Dit is dan ook de opgaaf die we met z’n allen hebben als er nagedacht wordt over onder meer DBFMO, PPS en duurzame ontwikkeling.
Bij Mitsubishi Elevator Europe werken wij op dit moment hard aan precies deze vraagstukken, zodat wij onze klanten met nieuwe contractvormen en informatievoorzieningen echte transparantie over onze kwaliteit én kosten kunnen bieden. Graag nodig ik uw allen uit om over bovenstaande met mij van gedachte te wisselen tijdens het Duurzaam Gebouwd congres in Maastricht (12 en 13 november). Met Mitsubishi Elevator Europe zijn wij als een van de partners betrokken bij dit congres en hebben wij ook een stand waar u mij kunt aanschieten en wij elkaar hopelijk weten te inspireren.
Als laatste noot geef ik uw allen nog graag het volgende mee: een duurzaam product was vroeger een product wat een lange levensduur had. Vandaag de dag praten wij met name over terugverdientijden, emissies enzovoorts, maar laten we met z’n allen ook de klassieke uitleg van ‘duurzaam’ niet vergeten.
Senior Managing Director, Mitsubishi Elevator Europe