Doordecentralisatie is geen horde, maar kans!

Doordecentralisatie is geen horde, maar kans!

Een goed binnenklimaat zorgt voor minder ziekteverzuim en heeft een goede invloed op de leerprestaties van leerlingen. Maar de kwaliteit van het primaire onderwijs wordt bedreigd, doordat scholen zelf verantwoordelijk worden voor het totale onderhoud van hun schoolgebouwen. Toch kan deze zogenaamde ‘doordecentralisatie’ juist leiden tot een verbetering van de kwaliteit van het onderwijs!

De doorcentralisatie is het gevolg van de nieuwe wet Onderwijshuisvesting, die per 1 januari 2015 wordt ingevoerd. Hierdoor wordt het budget voor buitenonderhoud binnen het primair onderwijs overgeheveld van gemeenten naar schoolbesturen. Zij moeten hun gebouwonderhoud goed regelen om niet alleen goede prestaties van leerlingen en docenten te waarborgen, maar ook om een onnodig hoge energierekening te voorkomen.

Horde of kans?

Deze extra taak kan enerzijds een onneembare horde vormen, maar anderzijds liggen hier ook kansen voor de schoolbesturen. Een horde, omdat veel scholen onvoldoende kennis en competenties hebben voor het organiseren van het dagelijks onderhoud en het maken van een goede meerjaren-onderhoudsplanning of -exploitatieplanning.Maar ook kansen, omdat de doordecentralisatie aan scholen volop kansen biedt om het binnenmilieu en de kwaliteit van hun gebouwen te verbeteren. Met de juiste tools op het gebied van duurzaamheid kunnen schoolbesturen deze problemen in een keer aanpakken. Door bijvoorbeeld onderhoudsgegevens te digitaliseren, krijgen zij een helder en volledig inzicht in de staat van het vastgoed. Daarmee kunnen zij de juiste onderhoudskeuzes maken, zonder hulp van buitenaf. Daarnaast helpt zo’n ‘digitaal dossier’ de scholen met het in kaart brengen van achterstallig onderhoud. Hierdoor kunnen de schoolbesturen beter de risico’s bepalen bij het overnemen van het vastgoed.

Duurzaam ondernemen

Een digitaal scholendossier neemt niet alleen werk uit handen van schoolbesturen, het is ook een perfecte vorm van duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ten eerste het sociale aspect. Een grondige aanpak van het buitenonderhoud is een mooie basis voor het verduurzamen van het gehele gebouw. Dit leidt tot betere prestaties van leerlingen en docenten en een daling van het ziekteverzuim. Bovendien is het voor de school een prima handvat om leerlingen en medewerkers bewust te maken van verduurzaming en de voordelen ervan. Bijvoorbeeld door hen te vertellen over de nieuwe manier van werken met het digitale scholendossier. De school kan ook de BREAAM-NL Junior Milieuscan Basisschool gebruiken. Met dit lespakket, gebaseerd op het internationale keurmerk BREAAM, kunnen leerlingen uit de bovenbouw zelfstandig de duurzaamheid van hun school in kaart brengen. Zo ontdekken zij zelf wat goed gaat in en om hun school en wat beter kan.

Zelf investeren in verduurzaming

Een digitaal scholendossier helpt schoolbesturen ook om een meerjaren-onderhoudsplan op stellen. Zo’n plan waarborgt de technische kwaliteit van het gebouw, helpt om kosten te voorspellen, maatregelen slim en efficiënt te plannen en zo desinvesteringen te voorkomen. Zo krijgen scholen eindelijk de kans om zélf te investeren in verduurzaming van hun gebouwen. Hierdoor gaat hun energierekening naar beneden, waardoor het onderwijs een kwaliteitsinjectie kan krijgen. Ook al investeert de school dus eerst in duurzaamheid, op termijn worden deze investeringen terugverdiend.

Het digitaliseren van onderhoud en energieverbruik ontzorgt bovendien ouders van leerlingen en schoolbesturen zelf. Ouders zijn blij met het verbeterde binnenmilieu van de school en met de investeringen in de kwaliteit van het onderwijs. Daarnaast helpt een digitaal scholendossier schoolbesturen om het totaalplaatje van hun school te verbeteren.

Kwestie van doen!

Duurzaamheid is een veelbesproken onderwerp, maar er worden te weinig plannen echt gerealiseerd. Met een digitaal scholendossier verandert de doordecentralisatie van een horde in een kans om het onderwijs te verbeteren, op sociaal gebied en op het gebied van (leef)milieu en economie. Het is slechts een kwestie van doen!

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c26 c143
<span class='TextRun SCXW96329039 BCX0' lang='NL-NL' xml:lang='NL-NL' data-contrast='auto'>Onderwijscampus Deurne: minder vierkante meters school, meer rust</span>

Onderwijscampus Deurne: minder vierkante meters ...

IVO Deurne is een samenwerkingsverband tussen vier middelbare scholen, waarvan twee én het voormalige Stafbureau zijn sinds begin dit jaar onder één ...

Lees verder

c21 c26 c41 c143
<span class='TextRun SCXW193198526 BCX0' lang='NL-BE' xml:lang='NL-BE' data-contrast='auto'>School in Lübeck lost koeluitdaging op</span>

School in Lübeck lost koeluitdaging op

De pas gerenoveerde Baltic-Schule in Lübeck (D) biedt plaats aan ongeveer 1060 leerlingen. In 2014 werd de renovatie van de school gepland en in 2017 kwam ...

Lees verder

c143 c223
Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere kwaliteit schoolgebouw binnen handbereik

Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere ...

Dringender dan ooit zijn de opgaven voor schoolbesturen om toekomstbestendig te zijn en de leeromgeving gezond te maken. Waar moet je gezonde leeromgeving ...
c21 c41 c143 c185 c225 c237 c243
De toekomst van schoolverduurzaming in e-zine Duurzame Scholen

De toekomst van schoolverduurzaming in e-zine ...

De onderwerpen CO2-reductie, energiebesparing en de toepassing van secundaire materialen zijn niet alleen prangend in de woningbouw. Integendeel: uit data-analyses ...

Lees verder

c21 c26 c143
Aardgasvrij en gezond schoolgebouw Maaslandcollege

Aardgasvrij en gezond schoolgebouw Maaslandcollege

Verouderde schoolgebouwen voldoen niet meer aan de hedendaagse duurzaamheidseisen en -wensen voor energie, luchtkwaliteit en comfort. Schoolbesturen worden door ...

Lees verder

c21 c143 c148 c225 c263
‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan luchtreiniging werken’

‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan ...

Met het stijgen van de coronabesmettingen staan veel scholen voor een fikse uitdaging. Volgens prof. dr. ir. Bert Blocken, hoogleraar bouwfysica aan de TU Eindhoven ...

Lees verder

c21 c143 c225 c293
Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS De Marke

Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS ...

Op dinsdag 20 september vond een dubbelbijeenkomst plaats van de Duurzaam Gebouwd Expeditie KBS De Marke. Deelnemers kregen meer inzicht in de juridische en economische ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c265
Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Morgen neemt de Hogeschool van Amsterdam haar meest duurzame onderwijsgebouw officieel in gebruik: het Jakoba Mulderhuis. De focus op minimaliseren van verbruik, ...

Lees verder

c21 c143 c225 c293
De eerste stap naar een gezond binnenklimaat voor DG Expeditie KBS De Marke

De eerste stap naar een gezond binnenklimaat ...

Op dinsdag 28 juni vond de eerste bijeenkomst plaats van DG Expeditie KBS De Marke. Deelnemers konden een blik werpen op het schoolgebouw en ervoeren aan den lijve ...

Lees verder

c21 c135 c143 c160 c225
Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid en huiselijkheid

Feringa Building: enorme campus biedt veiligheid ...

In de serie BouwHelden verhaalt architect Joost Ector over zijn ontwerp voor het Groningse Feringa Building met extra aandacht voor de gevel. “We zijn er ...

Lees verder

c21 c143 c185 c225
Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gebruikt oude spijkerbroeken als gevelisolatie

Metadecor gaat oude spijkerbroeken gebruiken als gevelisolatie bij de middelbare school van De Goudse Waarden in Gouda. De leerlingen kunnen vanaf deze week zo ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c263
Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen Congres

Blik terug op het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Op 10 november kwamen we in Eindhoven bij elkaar om de volgende stappen voor gezonde en duurzame scholen te concretiseren tijdens het Duurzame & Gezonde Scholen ...

Lees verder

Reacties

Een prachtige en zeer optimistische visie! De nadruk ligt op de kansen die dit nieuwe beleid biedt. Dat laat onverlet de vraag of besturen en directies van scholen voldoende capaciteit, en kennis in huis hebben (of budget om die kennis in te kopen). Onderhoud is wel een extra taak! In steden kunnen scholen deze kennis gebundeld organiseren en inkopen, maar in de periferie (dorpen) met één basisschool zal dat nog moeten blijken.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up