Nieuw businessmodel ondanks prijsdruk

Door de recessie is het moeilijk om een nieuw businessmodel in de bouw te ontwikkelen. Het is noodzaak, dat weten we. Het bouwproces is vastgeroest en bestaat uit een aaneenschakeling van losse routines die aandacht voor de vraag van klanten uit het oog hebben verloren.

Bouwbedrijven moeten terug naar het bouwen en diensten verlenen om woningen op een betaalbare manier te laten voldoen aan wensen van bewoners / gebruikers. In de perceptie van een buitenstaander klinkt dat logisch en eigenlijk ook wel eenvoudig. Maar om dat werkelijk te doen in een sector die onder extreme prijsdruk staat en bezig is aan een extreme ‘survival of the fittest’, is dit een lastige opgave. Toch zijn er signalen en zie je in kleine stappen bij meerdere bouwpartijen een zoektocht naar een nieuwe rol in bouwen voor de klant.

Proces drastisch veranderen
Door alle economische tegenslag verliest de maatschappij aandacht voor energetische renovatie in de gebouwde omgeving. Desondanks blijft dit één van de pijlers voor bouwaanvragen van dit moment. De financiële prikkel om te investeren in opwaardering en verduurzaming is er niet, en enige steun vanuit de overheid hiervoor zal zeer beperkt blijven. Kortom: bouwondernemers moeten zelf een manier vinden om aan de bak te blijven met de aanvragen die er nog zijn. Bouwen zoals vanouds werkt niet. Het kwaliteitsniveau, de service en het volledig ontzorgen van klanten moet omhoog tegen lagere tarieven. Dat kan alleen als het proces drastisch verandert met veel minder losse disciplines.

Eén troost
Ontwerp, engineering en andere voorbereidende werkzaamheden worden ondergeschikt, kleine bouwteams worden van A tot Z ‘self supporting’, fabrikanten voorzien (ver)bouwcomponenten, en het eindresultaat is een oplevering met dienstverlening voor beheer en onderhoud op lange termijn. Voor bedrijven die dit al doen, is het geen ‘hosanna’. Het is vechten tegen oude gewoontes, tegen ongeloof en onbegrip van anderen en tegen een markt die nog steeds vraagt om de laagte prijs te bieden. Er is één troost. De bouw heeft in haar structuur weinig vermogen om te innoveren. Bedrijven die het nu opbrengen om te veranderen, worden straks beloond. Zodra komende jaren ook de aard van bouwaanvragen zal veranderen, staan deze nieuwe bouwbedrijven voorop.

Licht voor degene die het wil gaan zien
Er zijn zeker kansen voor de bouw. Alleen niemand zet voor ons de lijnen uit. Verandering en verbetering moet komen vanuit je eigen bedrijf. Bedenk wat je doet, waarom en wie of wat je daarbij werkelijk nodig hebt. Maak een plan, loop niet alle kanten op, maar volg je eigen richting. Vraag naar (ver)bouwactiviteit zal altijd blijven bestaan. Er is genoeg te doen. En zodra meerdere bouwbedrijven een businessconcept bieden met een sterk verbeterde service en betaalbare kwaliteit, zal dit vertrouwen winnen. Pas dan neemt vraag weer toe en wordt voor nieuwe bedrijven licht aan het einde van een lange tunnel zichtbaar.

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door Harold Brocken