Begeerlijkheid centraal in de bouwsector
De iPhone 5 heeft onlangs in één weekend geleid tot vijf miljoen verkopen. Dit was maar liefst één miljoen meer dan in het eerste weekend van de iPhone 4. Hier kunnen we in de woningbouw iets van leren.
Lekker in het weekend dromen van je eigen droomhuis. Er zijn nog kansen te over om in de vastzittende woningbouwsector te werken aan hogere verkopen van nieuwbouwwoningen.
Macro-economisch is er zoveel aan de hand, dat het waarschijnlijk nog wel even duurt voordat de woningbouwsector weer aantrekt. Naast het sturen op het vast te stellen beleid van de overheid, moeten we ook nadrukkelijk kijken wat we in de nieuwbouwsector zelf kunnen doen. Immers, elke koper op de woningmarkt is een potentiële koper voor een nieuwbouwwoning. We moeten er alles aan doen om die potentiële koper te verleiden tot het kopen ervan.
Ik hoor u denken: 'een iPhone kost geen twee ton en hij is na twee jaar al weer verouderd.' Toch kunnen we veel leren van de iPhone. Mensen willen hem hoe dan ook hebben. Een en al marketing. Maar voordat het zover was, is er heel veel huiswerk gedaan en is er hard gewerkt aan het begeerlijke product.
Het is tijd om in de woningbouwsector hard te gaan werken aan de begeerlijkheid van de woning. De nieuwbouwwoning zou een stuk begeerlijker worden, als deze:
- verhuisklaar is bij oplevering;
- tien jaar garantie heeft, dus onderhoudsvrij is;
- energienotaloos is voor vijftien jaar;
- na bestelling binnen zes maanden kan worden opgeleverd;
- op internet zelf helemaal is samen te stellen en te bestellen
Dit in combinatie met het tal aan voordelen dat een nieuwbouwwoning heeft – zoals alles nieuw; de woning voldoet aan de hoogste standaarden op het gebied van comfort en energie en natuurlijk lage maandlasten – zal er voor zorgen, dat het ondanks de crisis mogelijk moet zijn om de nieuwbouwsector een impuls te geven.
Want we vergeten dat de woningmarkt ook bestaat uit bestaande woningen, die verhoudingsgewijs aan markt wint ten opzichte van de nieuwbouwwoningen. Inderdaad, we zullen met begeerlijkheid niet de woningsector verdubbelen, maar deze wel vergroten. Samen met de overheid kunnen we de woningmarkt weer in beweging krijgen en op een hoger plan tillen. Er is dus werk aan de winkel!
Gerelateerde artikelen, events & downloads
Reacties
Vandaag heb ik je bij de presentatie van Verslaafd aan energie horen stellen dat je met name werkt aan renovatie en revitalisering van bestaande bouw. Hier pleit je enkel voor de iphone aanpak voor nieuwbouw. Een gemiste kans, want ook in de bestaande woningbouw zijn grote slagen te maken als je stopt met verkopen van verlaagde energierekeningen en start met het verkopen van extra comfort. Nu is bij iedere energiebesparende maatregel de vraag wat de terugverdientijd is, dat vraagt niemand zich af bij de iPhone of een nieuwe keuken... Ook concepten om overlast van verbouwing te beperken voor bewoners (waar VolkerWessels volgens mij hard mee bezig is) passen daarbij.
Dank voor de reactie.Leuk dat u reageert op het artikel. Verduurzamen van de bestaande woningvoorraad wordt inderdaad actief door VolkerWessels opgepakt, oa met PlusRenoveren, daar maakt het beperken van overlast een belangrijk onderdeel uit van het concept. Ik houd mij daar echter vanuit mjn rol als ontwikkelaar van VolkerWessels Vastgoed niet mee bezig. Kan helaas niet alles tegelijk, zou graag willen. Wat betreft uw opmerking over de verlaagde energierekening hebben we het niet over terugverdientijden het is onderdeel van de woning, een USP! Ik deel namelijk de stelling dat terugverdientijden alleen maar leiden tot onzinnige discussie die je zeker niet kan beslechten met een bewoner van een woning. Je moet het inderdaad over een andere boeg gooien, dat kan comfort zijn, maar ook woonlasten. Immers een nieuwbouw woning is in de aanschaf even duur als een bestaande woning maar de maandlasten zijn veel lager doordat ze energie zuinig zijn en onderhoudsarmer. Laten we gezamenlijk actief bezig gaan met het verduurzamen van Nederland, ik geloof dat het kan!