Stefan van Uffelen
Directeur Madaster, Madaster
Auteur: Stefan van Uffelen
Anderhalf jaar geleden openden wij – samen met Schiphol Real Estate – het eerste kantoor met een BREEAM en LEED certificaat als miniatuur in Madurodam. Participanten waren welkom, samen met kinderen of kleinkinderen.
Wubbo Ockels legde duurzaamheid op een simpele manier uit aan de ruim tachtig aanwezige kinderen. Ik moet nog steeds lampen uitdoen van mijn zoon, anders blijft de aarde niet zo mooi. Spullen weggooien is niet de natuur van kinderen. Wij ontleren ze dat door al die mooie kapotte spullen in de kliko te gooien.
De verloren generaties
De babyboomers en mijn generatie X zijn de verloren generaties. De generatie die de oorlog heeft meegemaakt, weten nog wat duurzaamheid écht is. De politici die hun mond vol hebben van groen, helpen telkens regelingen om zeep; nu gaat de 150 miljoen uit het Lenteakkoord eraan. Geen van de politieke partijen heeft overigens zelf panelen of collectoren op hun dak. Dus weer een mooi voorbeeld van links lullen, rechts zakken vullen.
Spreekbeurt
Ik woon middenin het groene hart. Als het even kan breng ik mijn kinderen lopend naar school over de dijk achter ons huis. Ze zien van alles: een platgereden kikker, een slak die oversteekt, een migrerende rivierkrab of een postelastiek. Zij hebben oog voor hele kleine dingen, en kunnen stomverbaasd zijn over dingen waar wij als volwassenen al lang niet meer bij stil staan.
Die aangeboren eigenschap van kinderen om te willen leren, biedt een prachtige basis om kinderen bewust te maken van het belang van een duurzame, schone en comfortabele leefomgeving. Wij hebben groene Bob de Bouwers nodig.
Tieners bezitten nog steeds die kinderlijke nieuwsgierigheid, maar kunnen dus ook al heel veel duiden in de wereld om hen heen. Een mooi moment om bekend te raken met duurzaamheid, duurzaam bouwen en duurzaam leven. Iets wat mijn collega Mariska zelf ondervond, doordat haar – toen elfjarige – dochter vorig jaar op school een spreekbeurt hield over duurzaamheid. Haar groep werd zo enthousiast, dat ze besloten hun eigen school te testen, met behulp van een zeer vereenvoudigde vorm van de duurzaamheidsmaatlat.
Kinderen betrekken bij duurzaamheid
Deze ervaring zorgde er mede voor dat wij zijn gaan nadenken over de mogelijkheden om kinderen te betrekken bij het thema duurzaamheid. Want hoewel zij niet tot onze primaire doelgroep behoren, zijn ze wél de professionals van de toekomst. Allereerst hebben wij een kinderadviesgroep opgericht. Zij wezen ons op Eco Schools. Door contact te leggen met Eco Schools ontdekten we dat er al een mooie basis lag voor een lespakket. Samen met hen hebben we dit pakket verbreed tot een pakket met vragen die niet alleen gaan over energiebesparing of het scheiden van afval, maar bijvoorbeeld ook over het klimaat in school of over de veiligheid in en rond het gebouw.
Tien scorekaarten
Zo ontstond BREEAM Junior. Een gratis lespakket dat we konden ontwikkelen met financiële ondersteuning van de ALCOA Foundation: een set van tien scorekaarten waarmee leerlingen zelfstandig de duurzaamheid van de school (of elk willekeurig ander gebouw) in kaart kunnen brengen. Daarmee ontdekken zij wat er goed gaat en wat voor verbetering vatbaar is. Zij presenteren hun bevindingen en aanbevelingen aan de klas en de directeur.
Adviesrapport met verbeterpunten
Woensdag 19 september werd dit pakket officieel gelanceerd tijdens de Dutch Green Building Week. Een groep van ongeveer vijftig kinderen ging met de vragenlijsten in de hand het World Trade Center in Amsterdam in. Na afloop van dit Junior Assessment mochten de kinderen een adviesrapport uitreiken met daarin verbeterpunten. Zo vond één van de aanwezige kinderen dat “de roltrap zou moeten worden voorzien van een sensor, zodat hij pas gaat draaien als er iemand op gaat staan, mensen die te ver van hun werk wonen, moeten ontslagen worden en in de winter moet men gewoon een trui aandoen. Wij deden lampen uit en niemand had dat in de gaten!”
Schilderij
Mijn zesjarige dochter mocht vervolgens het BREEAM-Junior certificaat uitreiken aan de directeur van het WTC. Achteraf wilde zij toch begrijpen wat er gebeurde: “Papa, wat was dat nou met dat schilderij?”
Rapper Yes-R verzorgde een afsluitend optreden. ‘Duurzaamheid is cool’, zo luidde de boodschap. Die houden we vast. Binnenkort ook maar eens de basisschool van mijn kinderen benaderen.
Meer activiteiten
Heeft u leuke ideeën voor duurzaamheidsprogramma’s met en door kinderen? Laat het ons weten! DGBC en Kennisplatform Duurzaam Gebouwd organiseren dit graag samen met u.
Directeur Madaster, Madaster