Degenen die erbij waren weten hoe bijzonder SASBE2009 was. Behalve de inspirerende inhoud (zie het eerdere artikel) was het congres ook in andere opzichten een goed voorbeeld voor hoe het voortaan moet.
De eerste aanwezigen werden op maandag 15 juni (na de ontvangst op de nieuwe faculteit Bouwkunde) getrakteerd op een welkomstborrel in de lieflijke Botanische Tuin van Delft, die overigens bekend is bij slechts weinig mensen.
Bij deze gelegenheid presenteerde de organisatie de met financiële steun van de Gemeente Delft gratis ter beschikking gestelde fietsen en fietstaxi’s. Deelnemers konden zo kennismaken met deze voor Delft snelste en meest duurzame vervoersvorm. Veel buitenlanders moesten over de streep getrokken worden maar waagden zich na een beginnersles aan de fiets.
VIP-transport per fietstaxi
Het initiatief viel in goede aarde, want de zestig fietsen werden goed gebruikt en de drie taxifietsers kregen het gedurende de week nog druk. Fietstaxi’s werden gebruikt voor het ophalen van sprekers van station en hotel. Goede test voor de oprechte intenties van de keynote speakers…
Die bleken er over te spreken: Sir David King was verrukt om zo vanaf het station te worden opgehaald en Ken Yeang liet zich zelfs in een fietstaxi interviewen, op weg naar de Aula.
Te water, te rails en ter weg
SASBE2009 liet de deelnemers goed adapteren aan meer water: zowel de toeristische Delft-excursie (dinsdag), het congresdiner (woensdag) als de excursie naar Amsterdam (vrijdag) vonden deels danwel geheel plaats op een boot.
Het congresdiner vond plaats op de historische raderstoomboot De Majesteit, die een tocht door de Rotterdamse haven maakte. Te water ging alles goed maar het congres had dinsdag- en woensdagochtend flink last van treinstoringen, die de goede naam (bij buitenlanders!) van Nederlands OV ruïneerde.
Dat OV toch nog sneller was dan de auto bleek vrijdag: onderweg naar Amsterdam stond de excursiebus door een kettingbotsing twee uur lang vast op de A4, onder het aquaduct nota bene. Tot zover de bereikbaarheid van de Randstad…
Biologisch, verantwoord en vegetarisch
De congresorganisatie probeerde op alle punten consequent te zijn wat betreft duurzaamheid. De hele week was biologisch voedsel geregeld, met een ruim aanbod aan verantwoorde vis en vegetarische happen.
Op onze overbevolkte planeet is dat laatste misschien wel de meest effectieve oplossing om tot duurzame ontwikkeling te komen. Zowel de cateraar van de Aula als van de Raderstoomboot – die het voorheen niet dagelijks deden – hadden goed hun best gedaan.
Gadgets en SASBE Daily
Daarnaast kregen deelnemers een congrestas van ecokatoen, met als gadgets onder andere een biologisch afbreekbare pen en proceedings op memorystick. Drukwerk van SASBE2009 was gedaan op papier van FSC-gecertificeerde oorsprong.
Op dit papier werden deelnemers elke ochtend ook gewekt met een SASBE Daily, een krantje met zowel de highlights van de komende dag als verslagen van de gebeurtenissen de dag ervoor, desnoods beschreven tot de late uren. Veel slaap heeft de redactie dus niet gehad, maar het was wel leuk.
Risico?
Er zat natuurlijk een acceptatierisico aan de consequent doorgevoerde aandacht voor vervoer, voedsel en materiaal, maar de reacties achteraf waren onverdeeld positief. Zo er al vooroordelen bestonden over minderwaardig biologisch of vegetarisch eten, is dat bij SASBE2009 wel weggenomen, wat goede reclame levert voor een milieu- en diervriendelijker leefwijze.
Natuurlijk betekende het bieden van de duurzamere invulling een lichte kostenverhoging, maar dit is gerealiseerd binnen een voor drie dagen zeer bescheiden deelnameprijs (495-750 euro, afhankelijk van korting en besteltermijn). Kom daar maar eens om met een ééndaags managementcongres…
Tekst: Andy van den Dobbelsteen
Foto: Michiel Fremouw