7.500 zonnepanelen op Waalwijks dak

De Mandemakers Groep (DMG) heeft afgelopen vrijdag 22 april officieel 7.500 zonnepanelen op zijn hoofdkantoor en magazijnen in het Brabantse Waalwijk in gebruik genomen.

De 30.000 m2 panelen hebben samen een vermogen van in het totaal 2.138 mWp en het is daarmee het op twee na grootste zonne-energieproject in Nederland. Samen zijn de panelen goed voor 2 miljoen kilowattuur per jaar. Het overschot dat het bedrijf niet voor eigen gebruik nodig heeft, gaat terug naar het net.

In 2001 ontving DMG de Lean & Green Award van het RIVM, voor onder andere de reductie van 20% van de CO2-uitstoot van het vrachtwagenpark. Toch is DMG niet het bedrijf dat zich op de borst klopt als het gaat over verduurzamingsmaatregelen en energiebesparing. Algemeen directeur Mark Strijbos van De Keukenman, het grootste onderdeel, is er dan ook niet de man naar om over dit project hoog van de toren te blazen. Volgens hem zitten er een financiële en een maatschappelijke kant aan dit verhaal.

Terugverdientijd van 9,5 jaar

“We voelen een maatschappelijke verantwoordelijkheid om op onze CO2-uitstoot te letten, maar we zijn ook retailers. Een retailer investeert vandaag, maar wil het geld graag morgen terugverdienen. Op deze panelen zit een terugverdientijd van 9,5 jaar. Zo’n investering, waarbij het zo lang duurt voordat je je geld terug hebt verdiend, heb ik nog niet eerder meegemaakt bij Mandemakers. De totale investering bedraagt € 2,2 miljoen.”

In het totaal zijn 60 omvormers geïnstalleerd.

Het enorme dakoppervlak bij de magazijnen en kantoren van Mandemakers nodigden uit om pv-panelen te plaatsen. Desondanks zit er 11 jaar tussen de eerste verkenning en de uiteindelijke plaatsing. “In 2005 zijn we gaan rekenen. Maar nu pas, met onder andere dank aan de SDE+-subsidie, kan het wel. Overigens bedekken we slechts tweederde van ons dak. Anders komen we te veel in de overcapaciteit. Op dit moment is dat, in combinatie met de investering, nog niet interessant om die extra energie terug te leveren aan het net”, legt Strijbos uit.

Groot bedrijf heeft voorbeeldfunctie

Hij is niet van plan deze actie commercieel uit te buiten richting de eindklant. “We hebben de indruk dat de consument daarop niet zit te wachten. Zijn keuze voor een keuken of badkamer van ons of van de concurrent hangt daar niet van af. Wel vind ik dat wij als groot bedrijf een voorbeeldfunctie hebben voor de regio. Daarom vind ik het leuk om hier bij de plaatselijke bedrijvenkring iets te vertellen. We zijn niet echt een supergroen bedrijf, maar we werken er wel aan om milieubewuster te worden. Bij de bouw van het pand in 2008 werd bij het constructieontwerp nog niet echt rekening gehouden met het plaatsen van de panelen, al hebben we toen wel € 150.000 extra uitgegeven, om de mogelijkheid tot het leggen van panelen in de toekomst open te houden.”

Eigen panelen voor personeel

Aan de plaatsing van zonnepanelen heeft DMG een opmerkelijke actie verbonden. “We geven onze 5.000 personeelsleden de mogelijkheid om ook panelen op hun eigen woning te plaatsen. Ze kunnen een gratis check laten uitvoeren om te kijken of deze plaatsing rendabel is. Bovendien ontzorgen wij hen, door de btw-teruggave en de plaatsing van de panelen te regelen. Daarnaast maken we gebruik van het gezamenlijk inkoopvoordeel. Al met al scheelt hen dat zo’n 15% tot 20% procent op het totale bedrag. We verwachten dat uiteindelijk 10% tot 15% van onze mensen gebruikmaken van deze actie. Dat is toch weer meer dan 500 huishoudens die gedeeltelijk of geheel overgaan op zonne-energie.”

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door Gerrit Tenkink

Meer nieuws uit Waalwijk, Noord-Brabant