Bij een IT-dienst of een gebouw is as-a-service niet meer onbekend, maar hoe doe je dat in de infra? Dura Vermeer startte daarom onder de noemer De Circulaire Weg een partnerprogramma met een reeks aan pilots. In Amersfoort worden de eerste ervaringen zichtbaar en is men bereid keuzes te maken en concessies te doen.
Rentmeester
“Met een DBFM-contract voelt het al alsof een weg een beetje van ons is en dat je ook wat kunt met zo’n traject. De realisatieperiode is vaak kort en maar een rimpeling in de tijd, terwijl je uiteindelijk ook rentmeester bent in de onderhoudsperiode van zo’n twintig jaar en de rest van de levensduur. Die periode is feitelijk veel bepalender. Als er ergens een kans is om duurzaamheid in te bouwen, is het wel in dit type contract. Daar is echter veel te weinig van terechtgekomen. DBFM had al veel meer circulair kunnen zijn”, aldus Dirksen.
Mede daarom startten Dura Vermeer en diverse opdrachtgevers in 2020 met het partnerprogramma De Circulaire Weg. Een van die partners is de gemeente Amersfoort, die participeert met een weg en twee brugdekken. Binnen de pilots is het ontwerpen een relatief eenvoudig aspect, vindt Dirksen. “Wat voor de lange termijn de beste keuze is, valt goed te berekenen. Het is echter ook een kwestie van experimenteren, zoals het beheer en het bepalen van de restwaarde in circulair opzicht. Dirksen: “De beheerders aan opdrachtgeverskant moeten een deel van hun werk uit handen geven. De grootste fout zou echter zijn om hen op voorhand niet goed mee te nemen, want zij moeten zich wel kunnen vinden in een onderhoudbaar ontwerp”
Amersfoort
“Dura Vermeer doet het verzorgend onderhoud nu nog niet. In de pilotfase is straatvegen en gladheidbestrijding voor één straat niet efficiënt te organiseren. Dat levert geen winst op. Het periodiek onderhoud doet Dura Vermeer wel, evenals het incidentenonderhoud, zoals een gat in de weg. Uiteindelijk is de gedachte van infra as-a-service dat je de werkzaamheden wel integraal overdraagt.”
Pilot in Amersfoort: één van de twee fietsbruggen in de wijk Nieuwland waarvan de wegverharding wordt vervangen (foto: Gemeente Amersfoort).
Keten
Amersfoort werkte al op basis van het Betonakkoord en de Aanpak Duurzaam GWW, waarin op twaalf onderdelen wordt gekeken naar de circulariteit en duurzaamheid in projecten. Ter Laak: “We krabben ons wel drie keer achter de oren voordat we straatmeubilair kiezen. Wordt dat gemaakt van nieuwe grondstoffen of van gerecycled materiaal? Het grote verschil in deze pilot is dat je meer kijkt naar de hele keten en de levenscyclus van een project.”
Lees nu het complete verhaal verder in ons gratis digitale magazine.
Meer info: De Circulaire Weg
Tekst: Ysbrand Visser
Foto (bovenaan): Jorrit Lousberg