De energietransitie verloopt traag en daarbij heeft de installatiesector moeite om de afstand tot de particuliere woningeigenaar te overbruggen. Wat is daaraan te doen, vroegen wij aan enkele spelers in het veld. Claudia Reiner: “Er is nu ook sprake van een transitie in de bedrijfsvoering.”
tekst: Ysbrand Visser
Remco Dusschooten (foto rechts) herkent een deel van de problematiek in de huidige markt. Zijn bedrijf Koelplan werd groot met airco’s en verkoopt inmiddels ook veel warmtepompen voor met name de zakelijke markt. Een deel van het probleem schuilt volgens Dusschooten in de lage winstmarges.
Het integrale plaatje
Tuijtel stelt dat de behoefte van de eindgebruiker verandert. Die verlangt van de installateur een advies over de verduurzaming van zijn woning en niet alleen een offerte voor het vervangen van de ketel. Tuijtel: “Naast installateur moet hij dus ook als adviseur optreden om met de eindgebruiker samen naar het totaalplaatje te kijken. Dat soort installateurs zijn er onvoldoende, waardoor er een groot gat is tussen de sector en de consument. Je ziet wel diverse initiatieven ontstaan om dat gat te vullen. Zoals de Huisscan van de Rabobank, waarmee je heel ver je huis ingaat en een advies op maat krijgt.”
Gedragswetenschappen
“Veel particulieren kunnen niet goed omschrijven wat ze willen of spreken niet met de goede persoon van een bedrijf. De mensen hebben wel recht op een eerlijk en realistisch verhaal. Duurzame systemen staan nooit op zichzelf en daarom kijken onze monteurs ook naar de bouwkundige aspecten van een woning. Dat kan ook een gefaseerd plan opleveren, waarbij je kijkt naar de financiële haalbaarheid of je eerst de gebouwschil aanpakt. Installaties komen dan misschien later aan bod.”
“De interesse voor de energietransitie en bijscholing groeit enorm”, vervolgt Reiner. “Technisch dienstverleners halen nu ook werknemers met andere competenties en vaardigheden binnen. Mensen die niet van oudsher techniek als achtergrond hebben, maar meer weten over gedragswetenschappen, ict en marketing. Wij proberen die transitie in de bedrijfsvoering zoveel mogelijk te begeleiden met onze opleidingen.”
Techniek Nederland werkt veel samen het mbo en Reiner vindt het daarbij ook belangrijk om naar de regio te kijken. Door de uitkomsten van de Regionale Energie Strategieën en Transitievisies Warmte wordt binnenkort duidelijk welke energiedragers per regio dominant zullen zijn. Op basis daarvan moet je, aldus Reiner, per regio het onderwijsaanbod afstemmen op de gekozen oplossingen.
Gertjan Brand: “Beseffen installateurs wel dat ze goud in handen hebben?" (foto Shutterstock)
Rollen in ontwikkeling
“In die complexiteit heb je ook meer ketensamenwerking nodig. We kennen elkaar echter nog niet allemaal en we moeten nog ontdekken wat ieders rol is. Rollen die bovendien nog echt in ontwikkeling zijn, zoals die van de ‘presentatieontwerper’. Zij kunnen de diverse partijen bij elkaar brengen en de huidige onbekendheid met de complexiteit van het vraagstuk van de energietransitie doorbreken. Wij brengen de cursisten de bijbehorende handelingsvaardigheden bij”, aldus Besters.
Er zijn volgens Besters diverse partijen die zich wel goed in deze markt bewegen. Ze noemt naast het eigen platform Uptempo.nu ook Thuisbaas, WOAB, Duurzaam Bouwloket, Greenvis en WarmteTransitieMakers. De Training Opschalingsvaardigheden is, met cursusmaterialen én -verslagen, te vinden via www.duurzaamgebouwd.nl/traininguptempo.
‘Installateurs hebben goud in handen’
“Zorg dat ze goed zijn voorbereid op zo’n natuurlijk moment”, vervolgt Brand. “Als je partner wilt zijn van je klant dien je al iets te weten van de ketel, van de woning en thuis te zijn in de verduurzamingsopgave. Daarom moet de communicatie, die vaak wat minder goed is ontwikkeld, verbeteren. Dat alles vraagt gerichte investeringen in marketing, sales en communicatie. Bovendien moeten de monteurs ook op die golflengte zitten.”
Dit artikel verscheen eind maart in het nieuwe magazine Duurzaam Gebouwd #50. Aanvullende informatie bij dit artikel vind je in de gratis te lezen digitale versie in onze Kennisbank.
Lees ook online uit hetzelfde magazine dit artikel: Zet die installateur aan tafel.