Op Schiphol resulteert een forse ambitie in de hoogwaardige circulaire inzet van liefst 99% van de materialen uit gesloopte panden. Van lampen en staal tot sanitair en betonpuin dat opnieuw op Schiphol wordt toegepast.
Het omvangrijke project betrof eind 2020 de circulaire sloop van drie kantoorpanden en drie grote vrachtgebouwen aan de Snipweg en Pelikaanweg. Hierbij wordt samengewerkt door Schiphol Groep, BAM Bouw en Techniek, Lek Sloopwerken en GBN Groep.
De sloop is onderdeel van de voltooiing van het dubbele-rijbaanstelsel (VDR). In dit project worden diverse bouwwerken en voorzieningen gesloopt of verplaatst. Tevens is de verplaatsing van Doorlaatpost 90 onderdeel van het VDR-project. In het nieuwe ontwerp is veel ruimte gemaakt voor hergebruikte materialen uit de te slopen gebouwen.
Demontage
Omdat de gebouwen vol bruikbare grondstoffen en producten zaten, is de sloop voorbereid als demontageproject. Er worden nieuwe bestemmingen voor de materialen gezocht, zodat deze grondstoffen in de keten blijven. Het resultaat is dat grondstoffen worden hergebruikt, producten langer meegaan en de CO2-uitstoot wordt verminderd.
Tom Blankendaal (BAM): “De gezamenlijke ambitie - 99% van de materialen hoogwaardig circulair inzetten - is zeer hoog en hebben we bereikt door actief samen te werken. In het ontwerp van de nieuwe doorlaatpost hebben we bijvoorbeeld staalconstructies, ramen, deuren, sanitair, keukens, LED verlichting en gevelbeplating een nieuwe plek gegeven. Ook wordt ruim 25.000 ton betonpuin hoogwaardig verwerkt in de nieuwe taxibanen, die nodig zijn voor de bouw van het VDR-project. Op deze manier houden we de materialen lokaal en vermijden we veel transport.”
De overige materialen uit de gebouwen hebben elders hun weg gevonden. Zo worden de fietsenstallingen opnieuw gebruikt, komen kozijnen in nieuwbouwpanden terecht en krijgen kabelgoten een tweede leven. Alle dakbedekking zal ook worden verwerkt en daarvan wordt asfalt gemaakt voor Rotterdam The Hague Airport. Harry Hofman (GBN Groep): “Bijna alle materialen van de gebouwen kunnen opnieuw circulair worden ingezet.”
Samenwerken
Dubbele rijbanen
Rond de terminal van Schiphol ligt een cirkel van dubbele rijbanen die de stroom vertrekkende en aankomende vliegtuigen verwerken. De cirkel die ze vormen is echter niet volmaakt. Tussen de Kaag- en de Zwanenburgbaan moeten toestellen het doen met één rijbaan. Dat leidt op piekuren tot lange rijen wachtende vliegtuigen. Door ook dit laatste stukje te verdubbelen, verminderen files, wachttijden en complexe situaties voor de luchtverkeersleiding. Eric Lusthuis (Royal Schiphol Groep) besluit: “We geven in dit project concrete invulling aan onze duurzame ambities en met name aan onze zero waste-ambitie.”
Bron: persbericht GBN Groep