De mobiliteitsmetamorfose: nieuwe rol voor autofabrikanten?

De mobiliteitsmetamorfose: nieuwe rol voor autofabrikanten?

Er wordt van de auto-industrie verwacht dat zij antwoorden geven op vragen rondom congestie en luchtvervuiling. Drie technologische ontwikkelingen spelen daarin een rol: elektrificatie, zelfrijdende auto’s en connectiviteit. Wat brengen deze technieken en hoe ver zijn we?

Elektrificatie is directe winst voor de luchtkwaliteit in de stad. Het aantal volledig elektrische auto’s in Nederland stond op 30 juni 2019 op 62 duizend. Van elke 10 auto’s die in juni verkocht werden, was er één volledig elektrisch. Dat gaat de goede kant op en de echte groei moet nog beginnen, omdat in 2020 een aantal beter betaalbare elektrische middenklassers op de markt komen. 

Met zelfrijdende autozijn we nog niet zo ver. Veel nieuwe autohebben systemen aan boord op Autonomous Driving Level 2maar dat is nog vooral ondersteuning van de bestuurder buiten de stadAutonoom rijden in de stad is met alle verschillende verkeersdeelnemers en straatprofielen nog te moeilijk en wordt niet verwacht vóór 2030. 

Connectiviteit is de derde technologie die autofabrikanten inzetten om autoverkeer efficiënter te maken. In principe is iedere auto met internetverbinding een ‘connected car’. Als die internetverbinding gebruikt wordt om naar Spotify te luisteren, komt dat de leefbaarheid in de stad niet direct ten goede. Maar zodra de verbinding de bestuurder real time adviseert over de beste route ontstaat er al optimalisatie van verkeersstromen en met systemen die de auto dynamisch naar de dichtstbij zijnde vrije parkeerplaats loodsen worden een heleboel nutteloze rondjes voorkomen.

Maar de stad profiteert écht als connectivity het mogelijk maakt om van alle auto’s een deelauto te maken. Daarmee kan het totaal aantal auto’s naar beneden en dat levert meer ruimte op straat op. Vanaf volgend jaar bouwen de merken van PSA (Peugeot, Citroen, DS en Opel) standaard hardware in om auto’s op afstand te openen en sluiten en locatie- en rijgegevens in te zien. Stel dat met die hardware het delen van je eigen auto net zo makkelijk wordt als geld terugvragen met een Tikkie? Gebruik je de auto niet, dan geef je hem vrij en kunnen anderen in de auto rijden tot je hem weer nodig hebt. Kilometers, brandstofverbruik, rijgedrag worden allemaal netjes bijgehouden. Na afloop krijgt de gebruiker een Tikkie en betaalt jou zo voor het gebruik van jouw auto.

Het ontbreekt aan een partij die hier een verdienmodel in ziet en er een toegankelijk platform voor bouwt. Is dit de volgende stap voor autodeelplatforms zoals Greenwheels en Snappcar, omdat zij de experts zijn in het boekings- en betaalproces? Of gaan autofabrikanten zelf hier hun nieuwe business modellen op baseren omdat zij daarmee nieuwe waarde voor hun klanten creëren en daarmee veel frequenter met hen in contact zijn?

Paul Willems (1975) is eigenaar van Innovatie Managementbureau WillemsWorksWillemsWorks helpt bedrijven om relevant te blijven door hun product- en dienstenaanbod te vernieuwen. Paul is gastdocent tijdens de New Mobility Experience die op 23 oktober voor de tweede keer plaatsvindt. Tijdens de New Mobility Experience bespreekt hij onder andere nieuwe diensten en verdienmodellen op het gebied van deelvervoer. 

Tekst: Paul Willems

Zoek verder binnen deze onderwerpen

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c40 c225
Betere score houtbouw in NMD

Betere score houtbouw in NMD

De milieuscore van houten bouwmaterialen valt beter uit, bijvoorbeeld voor berekening van de MilieuPrestatie Gebouwen (MPG). Tot voor kort waren houten bouwmaterialen ...

Lees verder

c21 c225 c237 c265
CO2-uitstoot en energieverbruik verminderen

CO2-uitstoot en energieverbruik verminderen

Door inzicht te krijgen in manieren om de CO2-uitstoot te verminderen – binnen de kaders van kosten en kwaliteit – berekent HEVO de uitstoot van gebouwen. ...

Lees verder

c21 c41 c225
Transformatie naar duurzame en leefbare omgeving

Transformatie naar duurzame en leefbare omgeving

In gemeente Haarlem is de start van de bouw van 1.200 woningen in centrum Schalkwijk een feit. Minister Mona Keijzer en wethouder Floor Roduner gaven het officiële ...

Lees verder

c21 c225 c266
Klimaatlabel noodzakelijk voor toekomstbestendig bouwen

Klimaatlabel noodzakelijk voor toekomstbestendig ...

Hittestress en het beperken van wateroverlast staan hoog op de agenda van gemeenten, door de groeiende invloed van klimaatverandering. Om goed om te kunnen gaan ...

Lees verder

c21 c40 c225
Nieuwe standaard in opleiding en ontwikkeling

Nieuwe standaard in opleiding en ontwikkeling

Een belangrijke mijlpaal: de opening van de KSN Academy in Ridderkerk is een feit. Tijdens de ceremonie haalden Ben Bergsma, CEO van VHZ Groep en Jordi van Laar, ...

Lees verder

c23 c225
De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 is geopend!

De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 ...

Op 15 & 16 april 2025 zetten we in de Van Nelle fabriek opnieuw stappen naar een gezonde en gelukkige werkomgeving tijdens de WorkPlace Xperience. Wil jij eindgebruikers ...

Lees verder

c21 c225 c243 c265
Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Op dinsdag 18 en woensdag 19 maart vindt het tweejaarlijkse ABB Update Event plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. Thema dit jaar is: Samen elektrificeren. ...

Lees verder

c21 c134 c225
Duurzame gebiedsontwikkeling: meer dan CO2-reductie

Duurzame gebiedsontwikkeling: meer dan CO2-reductie

Voor de laatste Community of Practice van 2024 waren de partners van Cirkelstad Deventer- Apeldoorn te gast op het Indië terrein in Almelo. In een prachtig ...

Lees verder

c21 c225
80

80

Een circulair installatieontwerp voor een gebouw kan voor 80 procent aan milieuwinst zorgen, zowel in de productiefase als de gehele levenscyclus. Laat dat even ...

Lees verder

c21 c225
Vooruitstrevende mindset noodzakelijk voor hele bouwkolom

Vooruitstrevende mindset noodzakelijk voor hele ...

Hoewel de bouw vaak de reputatie heeft conservatief te zijn, ken ik weinig sectoren waarin verandering zo snel gaat als in de onze. Veranderende klantbehoeften, ...

Lees verder

c21 c41 c225 c237 c265
Van Onderopcast: “CO2-uitstoot bouwsector is grote kans”

Van Onderopcast: “CO2-uitstoot bouwsector ...

De bouw stoot 11 procent van onze totale CO2-uitstoot uit. Tel daar het gas- en elektraverbruik van woningen en gebouwen erbij op, en je komt op bijna 38 procent ...

Lees verder

c21 c41 c225 c260
Commitment voor opschaling biobased bouwmaterialen

Commitment voor opschaling biobased bouwmaterialen

Een commitmentverklaring van Building Balance werd door BAM Wonen, Barli, Bouwgroep Dijkstra Draisma, geWOONhout, Heddes Bouw & Ontwikkeling, Heijmans, Hurks ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up