De komende jaren vervangt ProRail de verlichting op 400 stations in ledverlichting.
Naast armaturen en dimmers gaat het om het aanpassen van lichtmasten, abri’s, perronkappen, reizigerstunnels, traverses en bekabeling. Daarnaast wil ProRail een systeem aanleggen dat de verlichting dimt als er geen reizigers zijn.
Besparing op energie en onderhoud
De investering wordt terugverdiend door de besparing op energieverbruik en onderhoudskosten. De verlichting op stations maakt namelijk 15% uit van het totale energieverbruik van ProRail. De ledverlichting vergroot ook de toegankelijkheid voor mensen met een beperking.
Combinatieklus voor installatiebureaus
Deze verlichting brandt inmiddels op de treinstations van onder meer Hardenberg, Zoetermeer, Den Helder, Lochem, Dieren en Den Haag. Voor de uitbreiding op andere stations heeft directeur Stations Ronald Nomes overeenkomsten gesloten met de installatiebureaus Klaver, Van Dorp, Strukton, TES, en Volker. Zij combineren het vervangen van de verlichting met andere opdrachten op het gebied van toegankelijkheid, onderhoud en duurzaamheid. ProRail is verantwoordelijk voor het spoorwegnet van Nederland: aanleg, onderhoud, beheer en veiligheid. Het bedrijf verdeelt als onafhankelijke partij de ruimte op het spoor, regelt alle treinverkeer, bouwt en beheert stations en legt nieuwe sporen aan.
Foto: Het Centraal Station van Den Haag (foto: Hubertl)