Auteur: Tim van Dorsten
Afgelopen donderdag stond in het Bossche 1931 Congrescentrum de Zeer Energiezuinige Nieuwbouw (ZEN) centraal. Namens organisator Lente-Akkoord liet Claudia Bouwens weten dat ze trots is op de voorlopige resultaten. “We doen wat we beloven.”
Met een filmpje brengen de partijen van het Lente-Akkoord – Aedes, Bouwens Nederland, Neprom, NVB en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties – de voordelen van Zeer Energiezuinige Nieuwbouw (ZEN) sinds 24 oktober onder de aandacht van consumenten. Deze video is een onderdeel van de bewustwordingscampagne ‘Ik woon zen’. “Wij kunnen wel energiezuinig willen bouwen”, vertelt Claudia Bouwens namens deze partijen. “Maar het werkt pas écht als de consument erom vraagt.”
Zorg dat je de juiste kwaliteit behaald
Zij ziet deze film als stok achter de deur voor bouwbedrijven. “Zet je tanden op elkaar en zorg dat je de juiste kwaliteit behaalt.” Volgens Bouwens zijn sinds de oprichting van het Lente-Akkoord in 2007 al goede stappen gezet. “Als bouwsector doen we inmiddels in veel gevallen wat we beloven. Daar ben ik trots op.” Toch zijn er nog stappen te zetten, in haar ogen. “Op het gebied van de gebouwschil doen we het goed, wat betreft het binnenmilieu kan het nog beter. Om dat te bereiken, moeten we secuurder werken.”
Van smart naar smooth
Om tot dat doel te komen, gaf voormalig topschaatser en Triple-IT-topman Ben van der Burg (zie bovenstaande foto) enkele tips. “Met passie, focus en discipline werd ik in 1990 tweede bij het WK Allround. Daarom pleit ik voor een andere manier van werken: niet smart (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden), maar smooth: specifiek, meetbaar, onacceptabel, onrealiseerbaar, tijdgebonden en heruitvindend.” In zijn ogen moet de bouw zijn klant leren kennen en wonderen creëren. “Dit kan met lef, flexibiliteit, kennis en je klant aanvoelen. Denk bij dat laatste aspect bijvoorbeeld aan gebruiksvriendelijkheid. Zoek de vrijheid in de chaos.”
Energietransitie: vooral een lokale uitdaging
Daarna gaf Laetitia Ouillet als directeur Strategic Area Energy van de TU Eindhoven haar visie op de energietransitie. “Deze transitie betekent dat in de toekomst de eindgebruiker niet meer bestaat. Naar verwachting moet iedereen meedoen. Dit geldt dus ook voor de olieraffinaderij van BP in Rotterdam, waarvan de restwarmte nog geen bestemming heeft.” In haar ogen is de energietransitie met name een lokale uitdaging. “Dat hoeft niet enkel all-electric te zijn”, vindt ze. “Ik voorzie een combinatie van manieren: niet alleen zonne-energie, maar ook gas. Het hangt af van de locatie. Het lastige van het energieprobleem is echter dat ze geen probleemeigenaar heeft”, aldus de voormalige directeur Corporate Strategy van Eneco.
Het lastige van het energieprobleem is echter dat ze geen probleemeigenaar heeft'
Laetitia Ouillet, TU Eindhoven
Stop met rekenen
Onno Dwars van VolkerWessels Vastgoed wil wel zo snel mogelijk over op enkelelektriciteit als energievoorziening. “In 2050 moet alles energieneutraal zijn, dan is elke niet-NOM-woning onvoldoende. Stop daarom met rekenen: duurzaamheid is namelijk niet het minimaliseren van de negatieve impact, maar het optimaliseren van het allerbeste.”
Huis geeft de doorslag
Na het plenaire gedeelte volgden diverse workshops. De aanwezigen hadden veel interesse in de workshop ‘de marketing van energiezuinige woingen’. Zo vertelde verkoopmanager Evert-Jan van de Haar van VolkerWessels Vastgoed hoe hij Nul-op-de-Meterwoningen in de wijk Sterrenberg in Huis ter Heide verkoopt. “De NoM-huizen worden sneller verkocht dan niet-NoM-woningen die in dezelfde wijk staan. Hierbij geeft het huis zelf meestal de doorslag. Daarbij vertel ik wat de nieuwe bewoners kunnen verwachten als het om hun energierekening gaat: bij een gezin met twee kinderen is de kans groot dat ze toch een energierekening krijgen, ondanks dat ze in een NoM-huis woning. Bij een stel is dat niet het geval.”
NoM-huizen worden sneller verkocht dan niet-NoM-woningen die in dezelfde wijk staan'
Evert-Jan van de Haar, VolkerWessels Vastgoed
Gevoel of feiten?
Dit beaamde Sjoerd Dijs, ontwikkelaar bij Dura Vermeer. “In de Almeerse wijk Nobelhorst hebben we 10 Nul-op-de-Meterwoningen gebouwd, met als naam ZEN-woningen. Voor de vermarkting hebben we de hulp ingeroepen Bert Pol van Tabula Rasa, dat gespecialiseerd is in gedragsverandering en communicatie. Hij stelde voor dat we op het gevoel in moesten spelen.” Uiteindelijk bleek dit voor 45% van de gevallen doorslaggevend te zijn, de overige 55% werd overtuigd door de technische uitleg. “Hoewel het slechts ging om 10 woningen, zochten de meeste geïnteresseerden op ‘comfortabel wonen’ en ‘energiekosten besparen’. Mede dankzij een artikel op Nobelsleven.nl en een social-mediaactie kregen we in 1 maand tijd 81 inschrijvingen. Dit kostte ons € 580.”
Foto bovenaan: Loesjepraktijken Fotografie