Auteur: Tim van Dorsten
“Als ik iets bestel bij Bol.com en Coolblue, blijf ik goed op de hoogte van de status van mijn bestelling. Waarom lukt dit niet bij een nieuwbouw- of renovatieproject?” Deze vraag stelde Jeroen Dille, mede-oprichter van BuildEye, zich anderhalf jaar geleden toen zijn keukenverbouwing 4 maal zo lang duurde.
“Eigenlijk zou de verbouwing 4 à 6 weken duren, maar dat werd uiteindelijk 4 maanden”, legt hij uit. “Het was een opeenstapeling van tegenslagen, zoals producten die te laat kwamen en zieke medewerkers. Vervelend was wel dat we alleen via de mail en vooral telefonisch van de planning op de hoogte konden blijven.” En dat terwijl de technologie voor een betere informatieverstrekking wel bestaat, weet hij. “Webshops als Bol.com en Coolblue houden me bij iedere bestelling online uitstekend op de hoogte van de status. In dit bouwproject miste ik dit.”
Bijdragen aan efficiënter proces
Als informaticus begrijpt Dille de oorzaak. “In de bouw werken goede vakmensen, maar er is steeds meer behoefte bestaat aan IT’ers die deze sector begrijpen. Voor Materialise heb ik samen met mijn team een tool ontwikkeld voor de eveneens conservatieve medische sector, dat ook aan een efficiënter proces heeft bijgedragen.” Om diezelfde reden heeft hij begin dit jaar samen met 2 vennoten BuildEye opgericht. “Dit hebben we ingestoken als communicatieplatform. Dit houdt alle betrokkenen in een bouwproces op de hoogte van de ontwikkelingen. Hiermee geven we aannemers, architecten, installateurs en de uiteindelijke klant een duidelijk overzicht, onder meer in de vorm van een weekplanning en het volledige project.”
Bijdragen aan transparante bouwsector
In de bouwsector ontbreekt het aan duidelijkheid en transparantie, vindt hij. “Tijdens de testfase hoorden we hetzelfde geluid uit de markt”, vertelt hij. “Terwijl transparantie zorgt voor een efficiënter proces, waardoor bouwbedrijven kosten besparen. Ons doel met BuildEye is dan ook om hieraan bij te dragen en de kenniskloof te verkleinen.”
Ons doel is om bij te dragen aan een efficiënter proces'
Jeroen Dille, mede-oprichter BuildEye
Het BuildEye-concept spreekt veel bedrijven aan, zo blijkt uit het aantal testende partijen van 80. Dit verliep sneller dan verwacht. “We hebben eerst voor een website gezorgd, daarna hebben we twitterberichten en e-mails gestuurd. Hierop kregen we reactie van architecten en aannemersbedrijven. Als Belgisch initiatief zijnde komen de meeste vanzelfsprekend uit België, maar ook Nederlandse bedrijven hebben zich bij ons aangesloten. Samen met hen kijken we continu naar de marktbehoefte om het product aan te passen.”
Eerst testen, daarna abonnement
Met alle aangesloten partijen gaat BuildEye een abonnementsvorm afsluiten: € 99 per programmamanager per maand. “Geïnteresseerde bedrijven mogen eerst een paar maanden testen, daarna kunnen ze beslissen of ze hiermee willen doorgaan. Per project is slechts 1 programmamanager nodig, de overige deelnemers maken gratis gebruik van deze tool. Wij verwachten dat met name kleine architectenbureaus en renovatiebedrijven met BuildEye aan de slag gaan.”
Samen met de marktpartijen blijft het team de tool verder ontwikkelen. Zo is BuildEye nog enkel beschikbaar voor de iPhone, maar dat verandert dit jaar nog. “In de nieuwe versie is deze tool ook beschikbaar voor Android en desktop”, laat Dille weten.