Basaltvezels en biobased polyesterhars zijn de belangrijkste grondstoffen voor een voetgangersbrug op Schiphol Logistics Park. Eind 2016 wordt de duurzame brug in gebruik genomen.
Het idee voor de voetgangersbrug met zoveel mogelijk biobased materialen komt van Rafail Gkaidatzis, die in het kader van zijn afstudeeronderzoek aan de TU Delft suggesties deed. De brug van 15 meter lang en 2 meter breed komt tussen het Ringdijkpark en de Naritaweg.
Lage onderhoudsbehoefte en lange levensduur
Het brugdek wordt hoofdzakelijk vervaardigd van basalt vezelfs en biobased polyesterhars. ornaamste grondstoffen van het brugdek. Voordelen van vezelversterkte kunststof ten opzichte van traditionele bouwmaterialen zijn hoge sterkte, geringe energiebehoefte, lage onderhoudsbehoefte en lange levensduur. De constructieve eigenschappen van het materiaal zijn bovendien niet onderhevig aan rot en corrosie.
De composietbrug op Schiphol Logistics Park is mede mogelijk gemaakt door Mafic S.A., Airex AG (lid van 3A Composites) en Royal Haskoning DHV. Verder zijn TU Delft en Fibercore Europe betrokken.