Goede communicatie tussen bouwer en bewoner is een onmisbare schakel bij zeer energiezuinige nieuwbouw. Hiervoor geeft de brochure ‘Communicatie bij ZEN-woningen’ tips en aanbevelingen.
Mensen zijn gewend ’s nachts de verwarming laag te zetten. In een zeer energiezuinige woning wordt dat nu juist afgeraden. Wie dacht dat koeling in de zomer energieverspillend is, moet in een huis met een bodemwarmtepomp wennen aan het omgekeerde. Ook op het gebied van ventilatie en warmwater is wonen in een zeer energiezuinige nieuwbouwwoning anders dan wat de meeste mensen gewend zijn.
Neem bewoner mee in gemaakte keuzes
Het wooncomfort en de energieprestatie van een woning hangen niet alleen af van de bouwkwaliteit, maar ook van de communicatie met de bewoner. De ontwikkelaar en de bouwer moeten de bewoner meenemen in de gemaakte keuzes en stap voor stap informeren over de werking van systemen. Communicatie krijgt naar verhouding steeds meer invloed op de energieprestatie van een nieuwbouwwoning.
De brochure ‘Communicatie bij ZEN-woningen’ is een handreiking die leveranciers van zeer energiezuinige nieuwbouwwoningen helpt om de communicatie met de bewoners goed op te zetten. De brochure beschrijft achtergronden van het communicatieproces en bevat checklists met onderwerpen en vragen die in de verschillende fasen van het bouw- en overdrachtsproces van een woning aan de orde zijn.
Bewoner centraal
De themagroep Bewonerscommunicatie van het ZEN-Platform heeft deze brochure ontwikkeld. Dit platform is een initiatief van de 4 brancheverenigingen in het Lente-akkoord: Aedes, Bouwend Nederland, NEPROM en NVB-Bouw. Het platform Zeer Energiezuinige Nieuwbouw (ZEN) stelt de bewoner centraal: met zijn wensen op het gebied van wooncomfort, gezondheid, binnenklimaat en betaalbaarheid. Daarmee wil de bouwbranche zorgen voor een soepele overgang naar bijna energieneutrale nieuwbouw in 2021. De brochure is te downloaden via Lente-akkoord.nl.