Bouwbedrijf Heijmans gaat het Rijksmonument Bovenlandse Sluis grondig renoveren en onder meer voorzien van techniek om de sluisdeuren op afstand te bedienen.
Het Brabantse bouwbedrijf gaat metselwerk, beton en natuurstenen onderdelen van de sluis herstellen. Daarnaast repareert en vervangt Heijmans schuiven en ander metselwerk. Naast de restauratie wordt de technische installatie gerenoveerd en voorzien van techniek, die het mogelijk maakt om de sluis op afstand te besturen en te controleren.
Onderzoek voor restauratieplan en installatie- en besturingsontwerp
Voorafgaand aan de werkzaamheden verricht Heijmans uitvoerig onderzoek naar de technische staat van de sluis en de gesteldheid van de kanaalbodem en oevers in de nabijheid. De uitkomsten van het uitvoerige onderzoek worden gebruikt om samen met het Waterschap het restauratieplan en het installatie- en besturingsontwerp op te stellen. De werkzaamheden worden buiten het zogeheten stormseizoen uitgevoerd: ze starten april 2017 en zijn in oktober van dat jaar afgerond. Gedurende de werkzaamheden blijft de sluis in bedrijf.
Waterschap Aa en Maas gunde de opdracht aan Heijmans vanwege de manier waarop het bedrijf restauratiewerk combineert met het moderniseren van de verouderde sluis in het Drongelens Kanaal. De Bovenlandse Sluis ligt op een kruispunt waar meerdere waterwegen samenkomen en wordt gebruikt om waterstanden op peil te houden en overstromingen binnen het beheergebied van dit waterschap te voorkomen. Aa en Maas laat de sluis restaureren en moderniseren, omdat deze in slechte staat verkeert en niet meer voldoet aan de huidige (veiligheids)normen.