Auteur: Tom de Hoog
Met de 4e editie van de vakbeurs Solar Solutions achter de rug is één ding duidelijk: de solarbranche bloeit. Naast innovaties is er een shift van productdenken naar systeemoplossingen. Er komt steeds meer oog voor wat de eindklant echt wil en nodig heeft.
Uit handen van vicevoorzitter Claudia Reiner van Uneto-VNI ontving Ton Kroef, Country Manager Benelux van SolarWorld, de Solar Solutions Innovation Award 2016 (zie foto). “We wonnen deze innovatieprijs met onze zonnepaneel de Bisun. Het is een bi-facial product en nieuw voor Nederland. Dit betekent dat ook de achterzijde van het pv-paneel energie kan opwekken."
Volgens wordt dit paneel voornamelijk gebruikt voor toepassing op commerciële daken of in vrij veld. "Het moet namelijk hoger en onder en bepaalde hoek geplaatst worden met een zo lichte en reflecterende ondergrond als mogelijk. Bij een ideale plaatsing is dan een tot 25% hogere opbrengst te behalen. In Nederland zoeken we nu naar partners voor referentieprojecten.”
Leren van de Engelsen?
Bij Hadec legt Dave Kraaijenbrink uit wat het spanningsoptimalisatiesysteem Powerstar doet. “Het komt uit het Verenigd Koninkrijk en het is nieuw voor Nederland met Hadec als distributeur. In Nederland krijgen we gemiddeld 234 Volt binnen en dat heeft veel apparatuur niet nodig. In tegendeel, voor veel apparaten is dat zelfs te veel. De Powerstar past de netspanning in een gebouw aan de vraag vanuit het pand aan en niet vanuit het aanbod uit het net. Met dit spanningsoptimalisatiesysteem dat na de meter in de elektrakast komt, is een tot 20% lager verbruik in kWh mogelijk voor de eindgebruiker. Daarbij kan dit systeem ook de spanningsafgifte door zonnepanelen reguleren en zo pieken voorkomen.”
Dat deze sector nu begrijpt wat de eindklant echt wil, maakt Global Marketing Director Job Bögels van het Nederlandse Autarco duidelijk. “Het concept voor Autarco is 7 jaar geleden ontwikkeld door Roel van den Berg. Hij werkte onder meer voor Philips in China en was daarna vanuit Sjanghai actief met de inkoop van zonnepanelen en gerelateerde producten. Hij realiseerde zich dat de grote kwaliteitsverschillen tussen componenten en leveranciers voor grote problemen konden zorgen bij afnemers in Nederland. Daarbij nam niemand in de keten de verantwoordelijkheid over het totale systeem."
Compleet ontzorgde zonnestroom
Volgens hem wil de eindklant een oplossing, die comfort en gemak biedt. "We leveren dus complete zonnestroomsysteem, die bestaan uit panelen, omvormers, montage- en aansluitmateriaal plus bekabeling. Dat doen we via geselecteerde retailers. Na de installatie ontvangt de eindgebruiker een certificaat, waarin wordt vastgelegd hoeveel kWh het systeem gegarandeerd opwekt in een periode tot 10 jaar. Haalt het systeem de opbrengst niet, dan keert Autarco het verschil uit. Een ‘niet goed, geld terug’-garantie dus.”
Kansen voor opslag van stroom
Top Systems-directeur Erwin van Heijningen is een doorzetter. “Wij vieren nu ons 30-jarig jubileum met ons product Top Box (zie onderstaande foto). Het is stroomopslag in accu’s voor particulieren. Oorspronkelijk komen we uit de off-gridmarkt, dus waar geen net is voor stroom. Die opslagtechnologie is voorzien van slimme software en zo in staat aan netgekoppelde apparaten stroom te leveren. Daarnaast kan de stroom die door bijvoorbeeld zonnepanelen is opgewekt, worden opgeslagen. Ook zien we kansen in de ‘onbalansmarkt’ in kWh, want voor energiebedrijven is de prijs van energie een variabele. Die onbalans is af te vlakken door de opslag in accu’s, die je in een virtueel netwerk plaatst. Zie het als een virtuele powerplant."
De energiespecialist test dit nu in Midden-Nederland met een grote energiemaatschappij. "Daarvoor zetten we 70 systemen neer. Wij besturen die systemen op afstand om zo kennis op te doen en uit te vinden of decentrale opslag de beloftes gaat waarmaken. Dat zie ik zeker gebeuren, zeker als wij hier net als in het Verenigd Koninkrijk ook dynamische stroomprijzen krijgen.”
Solarsector verschuift naar zakelijke markt
Ook Rolf Heynen van beursorganisator Good! ziet de markt veranderen. “De afgelopen jaren was de solarsector vooral een consumentenmarkt, nu zie je dat verschuiven naar de zakelijke markt. Met name mkb en de agrarische sector, maar ook energiecoöperaties investeren nu in zonne-energie. Bij de panelen zelf is de ontwikkeling dat de rendementen hoger worden en de prijzen ervan lager. Ook de verschillende stimulerende maatregelen vanuit de overheid maken investeren in zonnestroom aantrekkelijk.”