Alba Concepts
Duurzaam Gebouwd verwelkomt Alba Concepts als nieuwe partner. Via een interview stelt de organisatie zijn duurzame ambities voor.
Foto bovenin: Woud Jansen (links) en Jim Teunizen (rechts)
Wat zijn de kernactiviteiten van uw bedrijf?
Alba Concepts is een jonge duurzame onderneming met de missie om de vraagstukken van vandaag en morgen op te lossen. Alba Concepts richt zich op twee activiteiten: advisering en concept- en projectontwikkeling. Bij beide activiteiten staat centraal dat wij handelen daar waar vastgoed, duurzaamheid, strategie en financiën elkaar vinden in de vroege planfasen. Dit betekent overigens niet dat wij niet acteren in ontwerp- en uitvoeringsfasen, maar de primaire focus ligt op het initiëren en verder brengen van ideeën in vastgoed.
Dit doen wij niet alleen, maar met bevlogen, authentieke mensen en eigentijdse partners met een uitgesproken signatuur. Wij hebben de overtuiging dat creativiteit, ondernemerschap en verbindend vermogen de ingrediënten zijn om concepten en processen in vastgoed verder te brengen. Uiteraard met focus voor een duurzame gebouwde omgeving. Dat is waar wij maximaal aan willen bijdragen.
Op welke manier(en) zet uw organisatie in op duurzaamheid?
Alba Concepts levert een bijdrage aan het verduurzamen van de bestaande omgeving! Dat is waar wij voor staan. Niet alleen zakelijk, maar ook privé. Groen denken betekent bij Alba Concepts ook groen doen. Uiteraard vanuit een gezond realisme, echter kiezend voor het juiste wanneer alternatieven een vergelijkbare oplossing bieden.
In al onze projecten vormt duurzaamheid niet het sluitstuk, maar de basis voor een aanpak. Zo helpen wij opdrachtgevers met het vaststellen van een duurzaamheidstrategie, stellen wij financiële business cases op en ontzorgen door het inrichten van het proces om te komen tot het gewenste eindresultaat. Op dit moment ondersteunen wij onder andere een groot drinkwaterbedrijf bij de duurzame herontwikkeling van een watertoren, een energiebedrijf bij de ontwikkeling van een baanbrekend energieconcept en een corporate bij het vaststellen van de eigen duurzaamheidstrategie inclusief onderliggende kritieke prestatie indicatoren en (financiële) impact. Super interessante opgaven, waarbij de context en marktbenadering ook belangrijke aspecten zijn.
Met onze eigen labels spelen wij in op actuele duurzame ontwikkelingen. Met het oog op tendensen, zoals ‘Van eigendom naar gebruik’ en ‘Delen is het nieuwe vermenigvuldigen’ is samen met partners gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuwe circulair product: Botoks. Botoks biedt een totaaloplossing, waarbij de huurder specifiek keuzes kan maken in kantoorindeling, inrichting en uitstraling en slechts betaalt voor het gebruik. Botoks koestert het milieu en ontwikkelt het inbouwpakket op basis van het circulair gedachtengoed. Met leveranciers hebben wij afspraken gemaakt over de recycle- en hergebruikmogelijkheden van de toegepaste materialen. Alles krijgt een tweede leven!
Tevens is Alba Concepts actief binnen het innovatieprogramma Kantoor vol Energie van Energiesprong. Vanuit het Excellent Expertteam (EET) werken wij, door de ontwikkeling van verschillende tools en een strakke aanpak, aan de transitie naar energieneutrale huisvesting voor bestaande bouw.
Met trots kunnen wij zeggen dat onze inzet zicht heeft vertaald in een mooie vermelding in de Duurzame 50 Vastgoed NL in 2015. Alba Concepts was met Jim Teunizen op #43 en Woud Jansen op #38 sterk vertegenwoordigd.
Wat is de reden dat uw bedrijf partner is geworden van Duurzaam Gebouwd?
Alba Concepts loopt voorop in de actuele ontwikkelingen en toepassingen binnen het vakgebied. Of het nu gaat om de circulaire economie, innovatief contracteren en aanbesteden of het energieneutraal ontwikkelen volgens het principe van de ‘Valuecase’. Wij geloven erin dat het delen van meningen, kennis en praktijkervaringen een no brainer zijn om als bouw- en vastgoedsector vooruitgang te blijven boeken.
Om onze expertise en vakkennis te verbeteren, zijn wij continu bezig met innovatie. Via blogs, publicaties en sociale media delen wij onze kennis en ervaringen dan ook graag. Wij zien Duurzaam Gebouwd als hét integrale duurzaamheidsplatform voor de bouw- en vastgoedsector. Duurzaam Gebouwd is een sterk merk, heeft een omvangrijk netwerk en is een krachtig mediakanaal. Woud Jansen en Jim Teunizen treden beide toe als Expert binnen het platform Duurzaam Gebouwd.
Welke ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid verwacht u de komende jaren?
De markt is in beweging, en hoe. Onze visie is dat de bouw- en vastgoed sector op dit moment een enorme transitie doormaakt en het einde is nog niet in zicht. Gelukkig maar. Het is langer bekend dat de nieuwbouwopgave eindig is. Er is meer dan voldoende voorraad om de behoefte te kunnen huisvesten, alleen sluiten vraag en aanbod onvoldoende op elkaar aan. De focus komt dan ook op de creatieve herontwikkeling met een dito businesscase.
Daarnaast zien wij dat de versnelling van innovatie op het gebied technologische ontwikkelingen een enorme impact gaan hebben op het energievraagstuk. Lokaal opwekken én opslaan zal dit vraagstuk op zijn kop zetten. Je ziet partijen als Tesla, BMW maar ook Google al inspelen op deze verandering.
Tot slot, de circulaire economie. Een veelbelovende stroming, waar zeker kansen liggen voor opdrachtgevers. Waarom zouden (eind)gebruikers een gebouw(elementen) of inrichting in eigendom willen hebben? Uiteindelijk gaat het om het gebruik van beschikbare ruimten, producten, meubilair of zelfs het afnemen van diensten. Gelukkig is er in de markt een beweging van eigendom naar gebruik. Hierdoor ontstaan nieuwe financieringsmodellen, bijvoorbeeld het betalen van een gebruikersvergoeding of het leasen van deze gebouwelementen. Dit biedt kansen!
Bovengenoemde veranderingen bieden nieuwe mogelijkheden, waar wij als Alba Concepts maximaal op inzetten. Wij dagen marktpartijen uit om te komen met die innovatieve oplossingen en/of ontwikkelingen om de op dat moment voorliggende opdracht oplossen.