‘Wow-effect creëren in kantoorinrichting’

Jeroen Besteman richtte zijn bedrijf Akoestiekfabriek 10 jaar geleden op, maar zo’n 4 jaar geleden veranderde zijn blik. “Ik wil iets goeds doen in en voor deze wereld. Daarom willen we met zo veel mogelijk natuurlijke producten voor een wow-effect zorgen.”

De verhuisdozen zijn net opgeruimd, maar verder is het chaotisch in de voormalige zorgboerderij Kapelburg van Pameijer Zorggroep. Zo’n 2 maanden geleden heeft Besteman zijn bedrijf Akoestiekfabriek naar deze locatie verhuisd. “We zaten in de Van Nellefabriek, aan de andere kant van Rotterdam. Toen ik deze boerderij zag, heb ik op mijn gevoel hiervoor gekozen.”

De verhuizing is overigens maar deels de reden van die chaos. Besteman creëert dit namelijk ook zelf. “Ik heb ADHD en vind het daarom moeilijk om hoofd- van bijzaken te onderscheiden.” Om hem hierbij te helpen, staan in het kantoor 2 grote borden: 1 met offertes en 1 met opdrachtaanvragen. “Dat helpt, op dit moment. En als het niet meer werkt, zoeken we een andere manier.”

Over andere boeg gooien

Sinds 4 jaar kijkt hij op een andere manier naar de wereld. “Toen werd bij mij een hersentumor geconstateerd. In het Erasmus ziekenhuis zag ik dat het leven doorging, terwijl ik er niet aan meedeed. Vanaf dat moment heb ik besloten alles over een andere boeg te gooien en iets goed te doen in en voor deze wereld. Dat kwam ook door een uitspraak van mijn vader: ‘Als je iets doet, stop je er altijd moeite in. Dan kun je maar beter direct voor iets goeds zorgen.’”

Ook hierbij speelt zijn gevoel een belangrijke rol. “Steeds vaker heb ik het idee dat we het contact met ons gevoel hebben verloren. Het is toch vreemd dat we met een opleiding proberen het maximale uit onze mogelijkheden te halen en dat we daarna in een keurslijf van een bedrijf worden geduwd. En dat we op een plek werken waar we helemaal niet gelukkig worden, maar wel het maximale resultaat moeten behalen. Vergelijk het met een plant, die met 1 druppel water het maximale aantal vruchten moet produceren.”

Natuur naar binnen halen

Daarom wil hij het interieur van kantoren verbeteren. Met Akoestiekfabriek zorgt hij voor natuurlijke muren, scheidingswanden en wandpanelen in alle soorten en maten. “Alle producten die wij maken, hebben een natuurlijke uitstraling: veel mos en hout. Dit is ook het idee van de healing environment, om de natuur naar binnen te halen. Daar voelen mensen zich het prettigst bij. In bijvoorbeeld ziekenhuizen helpt het patiënten in hun genezing.”

Desondanks merkt hij dat duurzaamheid nog niet erg leeft. “Nu geeft vooral de fiscale prikkel de doorslag. Daarom kiezen mensen ervoor om in een Tesla te rijden of zonnepanelen op het dak van hun huis te leggen. En in dat laatste geval klagen we nog steeds: zo vond de buurvrouw van mijn broer de zonnepanelen op het dak van haar huis erg lelijk.”

Zorgen voor wow-effect

Die laatste gedachte heeft Besteman zich ter harte genomen. “Al onze producten moeten design uitstralen”, vindt hij. “Akoestiek is meestal het laatste onderdeel van een gebouw en helaas hebben we weinig contact met architecten. Bedrijven, organisaties en instellingen die een ruimte willen aanpassen, bellen ons. Voor hen willen we een wow-effect creëren. Dat gaat bijvoorbeeld niet met een plaatje, maar wel met een afbeelding. Naar dat verschil zoeken we.”

Inmiddels zijn de producten van Akoestiekfabriek te bewonderen bij diverse bedrijven. “Van ING Bank en de Belastingdienst tot zorgcentra”, zegt hij. “Binnenkort transformeren we de traditionele bibliotheek van de Rotterdamse vestiging van Hogeschool InHolland tot een moderne mediatheek. Bij particulieren ga ik niet aan de slag, daar speelt emotie een te grote rol.”

Zijn meest gevraagde product is de Greenwall. “Dat heb ik bedacht”, vertelt Besteman trots. “En het heeft in 2011 de Horecava Innovation Award gewonnen. Helaas kopiëren veel bedrijven dit product, steeds in een lagere kwaliteit.” Afgelopen juni won Akoestiekfabriek met Greenwall 2.0 in Berlijn zijn tweede prijs: de Green Product Award. “We dingen enkel om deze prijzen mee om meer naamsbekendheid te krijgen. Binnenkort richten we ons namelijk ook op Duitsland.”

Duurzaamheid slaat op alles

Alle producten maakt Akoestiekfabriek zelf, waarvan de materialen zo veel mogelijk uit Nederland komen. “We zijn aan het uitzoeken of we mensen met een beperking hier kunnen laten werken, bijvoorbeeld het nieten en het verlijmen van mos”, vertelt hij. “Ik ben hierop gekomen omdat hier in het verleden ook mensen met een beperking hun dagbesteding invulden. Zij werken nu tijdelijk bij meubelmakerij Meneer Van Houten. In mijn ogen is dit ook een vorm van duurzaamheid.”

Hij vindt dat duurzaamheid niet enkel gaat over materialen. “Duurzaamheid is het belangrijkste. Het slaat op alles: op de manier waarop we met anderen omgaan, we met de omgeving omgaan en waarop we dingen doen.”

Hoge restwaarde voor circulaire economie

Daarom is Besteman ook een groot voorstander van de circulaire economie. “Dit is de toekomst, maar is nog niet mogelijk bij al onze producten. Bij onze mosmuren is dit bijvoorbeeld moeilijk te realiseren.” Het financiële model vindt hij echter lastig. “Daarom verhuren we nu bijvoorbeeld onze circulaire bureaus, waarbij de restwaarde hoog blijft. Dat vergroot de kans dat deze bureau bij ons terugkomen.”

Foto: De Akoestiekfabriek met van links naar rechts: Chris Asscheman, Jeroen Besteman, Vincent Geraedts, Thijs Besteman, Lars Wuestman, Daan Mekking. Niet op de foto: Maarten Broek en Raymond Jurriens.

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door Tim van Dorsten