Duurzame wegen van gerecycled plastic

Het concept van PlasticRoad, duurzame wegen van gerecycled plastic, is een vrijwel onderhoudsvrij product en is ongevoelig voor corrosie en weersinvloeden.

VolkerWessels wil duurzame wegen van gerecycled plastic maken. Het concept hiervoor, PlasticRoad genaamd, is ontwikkeld door KWS Infra; de grootste wegenbouwer van Nederland en een onderneming van VolkerWessels. “Plastic biedt ontzettend veel voordelen ten opzichte van huidige wegconstructies, zowel bij de aanleg als het onderhoud ervan”, aldus Rolf Mars, directeur van KWS Infra. “Daarnaast is het veel duurzamer en blijft er door de PlasticRoad-constructie ruimte in de ‘holle’ wegen beschikbaar die bijvoorbeeld ingezet kan worden voor kabels en leidingen of als waterberging.”

Het concept van PlasticRoad sluit goed aan bij ontwikkelingen als cradle-to-cradle en The Ocean Cleanup; het initiatief om de zeeën ‘plasticsoep’ vrij te maken. Gerecycled plastic en kunststof worden verwerkt tot prefab wegdelen, die in z’n geheel worden aangebracht. Door de prefab productie kan niet alleen de kwaliteit (stroefheid, waterafvoer, etc.) beter gegarandeerd worden, wegen kunnen ook veel sneller aangelegd worden. “Voor zo ver bekend zijn wij hiermee de eerste in de wereld”, aldus Mars.

Verdrievoudigd

Mars: “PlasticRoad is bovendien een vrijwel onderhoudsvrij product. Het is ongevoelig voor corrosie en weersinvloeden. Zo kan het met gemak temperaturen van -40 tot +80 graden celcius aan en is het veel beter bestand tegen chemische aantastingen. We schatten in dat de levensduur van wegen verdrievoudigd kan worden.”

Hol

Een groot voordeel van PlasticRoad is de holle constructie die eenvoudig op een zandondergrond te plaatsen is. Andere elementen als verkeerslussen, meetapparatuur en aansluitingen voor lichtmasten zijn daardoor gemakkelijk prefab te integreren. Nog belangrijker is echter dat de holle ruimte in de weg ook benut kan worden als bijvoorbeeld waterberging of goot voor kabels en leidingen.

Licht gewicht

Mars: “Door het lichte gewicht is de aanleg niet alleen eenvoudiger, maar wordt daardoor ook ideaal voor minder draagkrachtige ondergrond. Dan heb je het toch al snel over de helft van Nederland.”

Partners gezocht

Een planning voor de aanleg van een eerste plastic weg kan KWS Infra nog niet geven. Mars: “De potentie van het concept is enorm. Op dit moment zijn we op zoek naar partners die samen met ons een pilot willen uitvoeren. Naast fabrikanten uit de plastic- en kunststofindustrie, denken we dan aan de recyclebranche, universiteiten en andere kennisinstellingen.” De gemeente Rotterdam heeft zich reeds gemeld voor een proefplaatsing. “Wij staan erg positief tegenover de ontwikkelingen rondom PlasticRoad”, aldus Jaap Peters van het Ingenieursbureau van de gemeente. “Rotterdam is een stad die open staat voor experimenten en innovatieve toepassingen in de praktijk. Zodoende hebben we ook een testruimte (Lab op Straat) beschikbaar, waar een innovatie als deze kan worden getest.”

Deel dit artikel

permalink