‘Help de klant van zijn hoofdpijn af’
- Renovatie & Transformatie
- Artikel
Bij de opening van Remmers’ nieuwe Servicecenter in het Gelderse Duiven begin juni pleitte Jan Willem van de Groep voor meer innovaties in de bouw. “Jaarlijks gooien we € 13 miljard weg aan energiekosten. Bij de komst van meer nul-op-de-meterwoningen kunnen we dat geld steken in innovaties.”
In zijn ogen heeft industrieel bouwen de toekomst. “In de toekomst vindt 60% van de bouw zo plaats. Hierbij krijgt het merk een steeds grotere rol en op die manier komen we tot betere producten.”
Remmers Bouwchemie is een van de bedrijven, die is aangesloten bij Stroomversnelling. “Hiermee hebben we afgelopen jaren aangetoond dat de bouw veel goedkoper kan. In 3 jaar tijd renoveren we rijtjeshuizen naar het niveau nul-op-de-meter voor minder dan de helft van de prijs.” Volgens Van de Groep moet de bouwsector echter niet klantgericht bouwen. “Dat noem ik klantgezwicht bouwen. De opdracht van de bouwsector moet zijn om de klant van zijn hoofdpijn af te helpen.”
Dichter bij klant komen
De opening van zijn Servicecenter in Duiven past bij het motto van Remmers Bouwchemie, dat ‘Dienstverlenend, duurzaam en dichtbij’ luidt. Na het Nederlandse hoofdkantoor in Hoogeveen is deze Gelderse locatie de eerste van meer vestigingen, die de komende jaren door heel Nederland worden geopend. “Ons beleid is om dichter bij de klant te komen”, liet directeur Hendrik-Jan Verweij van Remmers Nederland weten. “Mede dankzij onze Duitse wortels zijn onze producten degelijk en duurzaam.”
Veroudering bij monumenten toelaten?
De specialiteiten van Remmers Bouwchemie zijn duurzame producten en diensten voor bouw- en houtbescherming en kunstharsvloeren. Het bedrijf gebruikte de feestelijke opening om de aandacht te vestigen op enkele van zijn activiteiten. Naast de nul-op-de-meterwoningen geldt dat bijvoorbeeld ook voor monumentenzorg- en restauratie. “Een hoge leeftijd zorgt voor respect en bewondering”, vertelde TU Delft-hoogleraar Conserveringstechnieken Rob van Hees hierover in zijn presentatie ‘De duurzaamheid van monumenten’. “Bij monumenten en kunstwerken dragen een hoge leeftijd en patina – edel- of koperroest – bij aan de waarde. Bij het onderhoud van monumenten staat daarom de vraag centraal: laat je veroudering toe of grijp je in?”
In zijn ogen moet een monument leesbaar zijn. “Laat het publiek ervan genieten. Dat gebeurt als monumenten oud lijken, respectabel en vitaal zijn. Daarnaast is het ontstoren belangrijk: dat wil zeggen dat een gebouw overal hetzelfde beeld en karakter uitstraalt.”
Foto: Algemeen directeur Remmers Dirk Sieverding (links) en Hendrik-Jan Verweij, directeur Remmers Nederland, zorgden voor de officiële opening van het Servicecenter van Remmers Bouwchemie.