Auteur: Tom de Hoog
De keynote van WBCSD-CEO Peter Bakker (foto) bij de start van de Benelux-editie van het Energy Efficiency in Buildings Laboratory (EEB Lab) tijdens de World Business Council for Sustainable Development (WBCSD)-bijeenkomst onderstreepte de focus van deze organisatie: business.
Gebouwen nemen 40% van de energieconsumptie voor hun rekening. Daar is eenvoudig winst te behalen volgens Peter Bakker, CEO en President van WBCSD. “Het is ook een gigantische kans! Er zijn immers miljarden euro’s mee gemoeid om te verduurzamen. WBCSD-leden zijn ervan overtuigd dat voor de uitdagingen van duurzaamheidsvraagstukken en het ‘repareren’ van klimaatverandering de tijd gekomen is dat de bedrijven het voortouw nemen. Dat we ‘groen’ moeten doen, is voor mij geen vraag. Dat is niet alleen goed voor het klimaat, maar ook de businesscase klopt. Mijn oproep is dan ook: verander je mindset en denk in termen van transformatie. Wacht niet meer op overheden, zet als onderneming inspirerende voorbeelden voor die overheid neer en stel ambitieuze doelen.”
Samenwerking in de waardeketen ziet Bakker als een cruciale factor voor succes en dat slaat op alle partijen in de bouw volgens hem. Daarbij plaatst hij nog wel een kanttekening. ”Het potentieel wordt nu niet voldoende aangesproken. De incentives om echt samen te werken, zijn namelijk niet op orde. Ook daaraan besteedt de Benelux EEB Lab aandacht.”
Rembrandts doeken en verf
WBCSD-lid en mede-initiator van EEB Lab AkzoNobel nam na Bakker het woord bij monde van CEO Ton Büchner bij de presentatie van EEB Lab in het Amsterdamse Rijksmuseum. Hij meldde dat alles in het Rijksmuseum, behalve de schilderijen van Rembrandt, van een verfje van wereldspeler AkzoNobel is voorzien. Büchner benadrukte in zijn inleiding daarbij AkzoNobels niet-aflatende aandacht voor duurzaamheid. “Duurzaamheid zit in de genen van ons bedrijf en het is ‘ingebouwd’ in alles wat we doen. Niet zomaar staan we al meerdere jaren nummer 1 in de Dow Jones Sustainability Index. Bovendien nemen we niet alleen deel aan discussies op duurzaamheidsgebied, we initiëren ze ook. Daarnaast werken we intensief samen met onze toeleveranciers en klanten om te zien wat we samen kunnen doen. Zo zien we grote mogelijkheden in innovatieve systemen en technologie om bestaande bebouwing op te waarderen, het zogeheten retrofitting. Daarmee valt tot wel 75% reductie in energiegebruik en CO2 te bereiken. Inderdaad, een geweldige marktkans met een waarde van miljarden euro’s zoals Peter Bakker ook al aangaf.”
Toch merkte ook Büchner op dat er uitdagingen zijn. Volgens hem is er weerstand tegen verandering merkbaar, wordt er nog te weinig integraal gedacht en blijkt het vercommercialiseren van duurzame oplossingen soms lastig.
4,4 aardes
Jeroen Zuidgeest van architectenbureau MVRDV gaf de toehoorders inzage van de werkwijze van het bureau. Met voorbeelden van kleine en grote projecten maakte hij de bureauvisie aanschouwelijk. Daarbij vestigde hij ook aandacht op bedreigingen. Hij noemde de toename in wereldbevolking en de afname van beschikbare ruimte en natuurlijke hulpbronnen, overconsumptie – het bekende voorbeeld dat we 4,4 aardes nodig hebben als we allemaal als Amerikanen consumeren – en het gegeven dat de huidige gebouwde omgeving bestaat uit een eindeloos suburbia met anonieme kantoorgebouwen.
3 Vragen rondom verduurzaming
Over bedreigingen, of liever moeilijkheden, ging ook de inleiding van Mark Frequin, directeur-generaal Wonen en Bouwen bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. “Ik ga het niet alleen maar hebben over wat er goed gaat, maar over wat het moeilijk maakt. Dat is een gedeeld probleem, dus niet alleen van de overheid.” Daarna ging Frequin in op wat hij de 3 grote vragen rondom verduurzaming vindt: kan het, is het betaalbaar en willen mensen het. Het antwoord op de eerste vraag is dat een bestaande woning is te verduurzamen in zeer korte tijd (3 dagen of zelfs minder). Over wie het gaat betalen, is Frequin helder. “Het is simpel, het is een businessmodel. Je maakt de investering mogelijk door geld te lenen tegen aantrekkelijke voorwaarden en als bewoner krijg je er een energiezuinige woning voor terug.”
De lastigste ‘hobbel’ is echter de consument volgens Frequin. Met een voorbeeld van een oudere alleenwonende vrouw die niks ziet in de rompslomp van retrofitten, geeft hij aan dat je de consument echt moet verleiden, want dwang werkt niet. “Zeg je tegen een Nederlander dat hij iets moet doen, dan doet hij niet”, concludeerde Frequin.
Dit artikel is een vervolg op het artikel 'EEB Lab komt naar de Benelux', dat we afgelopen vrijdag 29 mei op DuurzaamGebouwd.nl publiceerden.