Kapitaalbenutting van big data performance management

Over de gebouwde omgeving is inmiddels een enorme hoeveelheid informatie beschikbaar. De financieel directeur, asset manager of facility manager die deze gegevens aan de oppervlakte weet te krijgen en ze goed kan interpreteren, kan het primaire proces proactief tegemoet treden. Zelfs met voorspellende waarde.

Data zijn er in allerlei soorten en maten. Met de wereldomspannende Volvo Ocean zeilrace als metafoor, zijn de gebouwgegevens vergelijkbaar met de eigenschappen van de boot. Het betreft statische gebouwinformatie.

Het gedrag van de gebruiker van huisvesting is te vergelijken met aspecten als weersomstandigheden en de positie van concurrenten. Dit is fast moving informatie.

Herken patronen en formuleer oplossingen

Het trimmen en sturen van de boot is het optimaal afstemmen van het vaartuig op plaats- en tijdgebonden omstandigheden. Big Data Performance Management is te omschrijven als de analyse van fast moving informatie; het herkennen van patronen en het formuleren van oplossingen. Zowel het signaleren van kleine veranderingen als grote trends kan van waarde zijn. Goed gebruik van data geeft de eindgebruiker inzicht in hoe zijn gedrag invloed heeft op prestaties van huisvesting.

Het is verbazingwekkend hoe weinig aandacht asset managers hebben voor de berg aan gegevens waar ze zelf eigenaar van zijn. Big Data Performance Management biedt beter begrip en benutting van informatie om de kwaliteit van besluitvorming te verbeteren. Op die manier wordt de prestatie van huisvesting beter afgestemd met de primaire bedrijfsdoelen, wordt pro-actieve sturing door facility managers mogelijk op kwaliteit voor eindgebruikers, en  kunnen de huisvestingskosten structureel worden verminderd.

Asset database

Wanneer informatie over kwaliteit, zoals binnenklimaat, ruimtegebruik en ruimtebenutting in een ‘asset database’ wordt gekoppeld aan informatie over kosten, dan worden exploitatiekosten geoptimaliseerd en wordt de CO2-productie verminderd. Tevens biedt dit de mogelijkheid om de eigen performance te toetsen aan de prestaties van soortgelijke organisaties.

Royal HaskoningDHV heeft ervaring met een methodiek, waarmee data worden geanalyseerd. Dit gebeurt op basis van de systemen die de eindgebruiker al in huis heeft. Op maat voor de organisatie van de eindgebruiker worden kansen voor verbetering in kaart gebracht. Die systemen zijn bijvoorbeeld uw toegangsregistratiesysteem, beveiligingssystemen, ruimtebeheersystemen, boekingssoftware voor werkplekken en vergaderruimten en het gebouwbeheersysteem, dat informatie versterkt over bijvoorbeeld de centrale opwekking van warmte en koude.

Case met quick scan

Om de mogelijkheden te illustreren, lichten we graag een case toe. Bij een recente renovatie en verduurzaming van kantoorhuisvesting hebben wij onlangs een quick scan uitgevoerd. Deze quick scan, die slechts enkele weken in beslag nam, richtte zich met name op het energieverbruik. Op basis van gegevens van voor en na de renovatie is het verschil tussen de ‘oude’ en de ‘nieuwe’ prestatie in kaart gebracht. Een greep uit de resultaten:

Zeilraces worden gewonnen door hard werken aan dek in combinatie met het vermogen om een veelheid aan gegevens ‘slim’ te interpreteren. Eindgebruikers hebben in de investeringsfase met uiterste zorg een programma van eisen gemaakt, een gebouw ontworpen en gerealiseerd. Daarom is het van groot belang om niet te vergeten om aandacht te geven aan de analyse van kostbare gegevens. Daarmee zijn vele optimalisatieslagen mogelijk, zowel in termen van kwaliteit voor de eindgebruiker als kostenreductie voor Facility Management en Real Estate.

Deel dit artikel

permalink