Wakker worden met … Frank Koster

Isolatiematerialen kunnen en worden duurzamer. Jaren geleden sloeg oud Shell-dochter Termokomfort de weg in naar biobased. Directeur Frank Koster zou het mooi vinden als de markt sneller innovaties en ook volume opneemt, zodat de prijsstelling voor duurzame isolatiematerialen marktconform kan worden.

Hoe geeft het bedrijf inhoud aan de duurzaamheidsvisie?

Termokomfort is een voormalig Shell-bedrijf. Onze isolatiematerialen waren tot een aantal jaren terug dan ook uitsluitend gebaseerd op derivaten van olie. Dat is echter eindig en ook de hoeveel plastics in het milieu baart zorgen. Geruime tijd terug zijn we gaan nadenken of dat niet anders kon. Via research kwamen we op organisch materiaal voor onze termoparels uit. Het product werd oorspronkelijk voor de luchtvracht ontwikkeld en is daarna geschikt gemaakt voor toepassing in de bouw – en geïntroduceerd in 2011 - onder de naam BiofoamPearls. Wat wij nu willen, is dat de transitie naar het gebruik van duurzame materialen echt op gang komt.”

Dat gaat niet hard genoeg?

Biobased-oplossingen zijn wat duurder. Ik denk dat Biofoam nu zo’n 20% hoger is geprijsd dan traditionele materialen. De aannemerij schuift Biofoam toch vaak aan de kant, omdat men op basis van aanneemsommen werkt. Men offreert dan extreem laag, soms onder de kostprijs, om de opdracht binnen te halen. Is die binnen, dan snijdt en schrapt men een product als Biofoam. Zo gaat dat in een crisis nu eenmaal.”

Wat zou anders moeten?

“De overheid kan wat doen en dan doel ik niet op subsidiëring, want dat werkt marktverstorend. Wel kunnen belastingvoordelen helpen. Dat roept die overheid al wel een paar jaar, maar er is nog niets concreet. Dat maakt dat Biofoam voor ons nu een niche-product. We verkopen het voornamelijk aan particulieren en dat is op dit moment eigenlijk onze markt. Voor de particuliere huizenbezitter is de meerprijs voor dit type duurzame woningisolatie slechts enkele honderden euro’s.”

De overheid is niet alleen wetgever, maar ook aanbesteder…

“Ja, maar die overheid hanteert wel een maximaal prijsverschil voor organische materialen van 10% als er duurzame producten worden toegepast. Daarmee komen wij niet uit. Biofoam is vanwege de beperkte productie, zoals ik al meldde, ongeveer 20% duurder dan traditionele materialen. Het gaat om volume, dan pas kan onze prijs omlaag. Overigens is het wel zo dat we de traditionele termoparels ook leveren, dus we staan zeker niet met lege handen.”

Geeft u dat geen naar gevoel?

“Wij willen echt de transitie maken naar volledig biobased materialen voor onze isolatieproducten. Ik denk dat als we daar omzet en dus volume in kunnen halen, dat we biobased zelfs goedkoper kunnen produceren dan de traditionele materialen. De markt is echter terughoudend. Is biobased wel zo vochtbestendig, gaat het wel 50 jaar mee? Dat soort vragen remt de opname door de markt af. Ook goedkeuring van materialen kan sneller. Nu worden nieuwe isolatieproducten in het begin tot wel 60% negatief gecorrigeerd op isolatiewaarden. Dan word je echt bestraft, terwijl je de markt een uitstekend product kan bieden en tempert het de motivatie om te innoveren.”

Remt dat de innovatie bij Termokomfort?

“Nee, want we innoveren continu. Samen met partners kijken we nu naar biobased plastic folies die goed tegen micro-organismen in kruipruimtes kunnen, maar wel goed composteerbaar zijn bij hogere temperaturen. Net als de parels die we nu al maken. Daarnaast bieden we biobased isolatie-oplossingen voor de nieuwbouw. Die zijn er verder bijna niet. Dat vraagt wel een andere benadering door bouwers. Nu isoleren ze zelf, in het geval van biobased materialen moeten ze dat door gespecialiseerde bedrijven laten doen. Wellicht geeft de crisis juist aan dat bouwbedrijven dit maar wat graag overlaten aan die gespecialiseerde bedrijven, zodat ze daar niet zelf de mensen voor moeten aantrekken. Door isoleren uit te besteden, kunnen ook faalkosten in hoge mate worden voorkomen.”

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door Tom de Hoog