‘Maak van je klant een fan’

Een training. Zo noemde Marc Lammers gistermiddag Building Holland voor de bouw- en vastgoedsector. “Zonder trainingen speel je iedere wedstrijd hetzelfde, met steeds hetzelfde resultaat als gevolg.”

“Jullie kijken hier naar de nieuwe mogelijkheden en innovaties”, vertelde hij. “Als bondscoach van onder meer het Nederlandse dameshockeyteam heb ik dat ook gedaan, maar ik wilde te veel verandering brengen. En op iedere innovatie komt weerstand.”

Volgens hem zijn er daarom 3 aspecten belangrijk bij het doorvoeren van noviteiten: data, expertise en best practices. “Toen ik voorstelde dat de dames na zware trainingen in een ijsbadje gingen, wilden ze van niets weten. Pas toen Anky van Grunsven met data liet zien dat ze dit ook bij paarden deed, namen ze het pas aan. Anky was toen ook meervoudig Olympisch kampioene.”

4 kernwaardes

Wat uiteindelijk de doorslag heeft gegeven voor de Europese, wereld- en Olympische titel, is toen Lammers voor betrokkenheid bij de hockeydames zorgde. “Door ze open vragen te stellen wilde ik weten hoe ze een goede samenwerking tot stand zagen komen. Ik heb ze in verschillende groepen weggestuurd en uiteindelijk kwamen ze tot 4 kernwaardes: commitment, focus, fitheid en uitstraling.”

Die laatstgenoemde kernwaarde vond hij vreemd. “Ik heb de - op dat geboed - meest kritische hockeyvrouw gevraagd, Fatima (Moreira de Melo, red.), en heb haar naar Adidas gestuurd. Na 3 dagen overleg kwam ze met een nieuwe outfit om van hockey een open, sexy sport te maken. Inmiddels is er een wachtlijst bij iedere hockeyclub. Maak dus van je klant een fan.”

Focus op sterke punten

Tot slot gaf hij aan dat er een te grote focus bestaat op de zwakke punten. “Bij een rapport kijken we veel te snel naar de lagere punten. Een 4 moet een 6 worden. Maar ik heb nog nooit een wedstrijd gewonnen op zwakke punten. Richt je daarom op de sterke punten van mensen, want iedereen heeft een talent.” Als voorbeeld noemde hij voormalig Oranje-spits Sylvia Karres. “Eerst hebben we geprobeerd om haar zwakke kant te verbeteren, waardoor haar sterke kant minder werd. Toen we haar sterke kant gingen verbeteren, werd ze prompt topscoorder van het wereldkampioenschap.”

Europese Gedragscode voor Energieprestatiecontracten

Daarnaast tekenden gistermiddag 33 partijen de Europese Gedragscode voor Energieprestatiecontracten (EPC), op het podium van Building Holland. Dit gebeurde aan het eind van het Nationale ESCo Congres 2015. Deze gedragscode is een set met spelregels, waarden en principes die fundamenteel is voor een succesvolle implementatie van EPC’s. Behalve richtlijnen is het ook een kwaliteitsindicator voor opdrachtgevers over wat zij mogen verwachten van EPC-aanbieders. “Dit is belangrijk om vertrouwen te krijgen en op te bouwen”, aldus Rob Boerée, dagvoorzitter van het Nationale ESCo Congres 2015.

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door Tim van Dorsten