Wakker worden met … Wim Hijmissen

Brink Climate Systems is een Nederlandse fabrikant en leverancier van klimaatoplossingen voor het binnenklimaat van woningen en kleine utiliteitsgebouwen. De drijfveer van de onderneming is het geloof in het creëren en zorgeloos genieten van een comfortabele thuisomgeving. Commercieel directeur Wim Hijmissen maakt aan het eind van 2014 de balans op.

Ik zie een oproep op de Brink-website voor verbetering van onderhoud van balansventilatie. Wat is daarvan de reden?

"Het Lente-akkoord zamelt ideeën in en wij hebben die oproep op onze website overgenomen. Sinds de problemen met balansventilatie in de Amersfoortse wijk Vathorst hebben nogal wat ontwikkelaars een aversie tegen dit systeem. Dat is niet nodig als je een balansventilatiesysteem goed ontwerpt, installeert en onderhoudt. Om installateurs te ondersteunen, hebben wij Climate OK ontwikkeld en als branche de Ventilatie Prestatie Keur (VPK), zodat de gebruiker/bewoner zekerheid heeft over de prestaties van het balansventilatiesysteem."

Wat kunt u melden over de duurzaamheidaspecten van de systemen?

"Luchtverwarming is comfortabel en, als dat wordt geïntegreerd met ventilatie, een gezonde manier van verwarmen. Kijken we naar energiebesparing, dan is het een systeem waarmee je met hoog rendement energie omzet in verwarming. Gaat het over oplossingen en concepten, dan bieden wij de combinaties met bodem en lucht/water warmtepompen. Daarnaast is er de mogelijkheid om zonneboilersystemen toe te passen. Wij bieden daarmee een veelheid aan mogelijkheden om een woning comfortabel duurzaam te verwarmen en te ventileren, te koelen en van warm tapwater te voorzien. Voor indirect gestookte systemen werken we samen met fabrikanten van cv-ketels, zoals Intergas en Remeha. Samenwerken staat bij ons hoog genoteerd, want alleen red je het niet als je de prestaties van totaalconcepten voor de eindgebruiker wilt kunnen garanderen. Ik ben zeer blij dat de trend is ingezet om meer op prestaties te sturen dan op de EPC-waarde."

Samenwerken borgt de prestatiegarantie?

"Zeker. Kijk naar wat nu met een EPC-norm op papier staat: dat zegt een consument toch niets. Wat op de energiemeter staat, dat is wat een energiegebruiker (en -betaler) wil weten. Goed is daarom dat bij Stroomversnelling er nieuwe concepten worden ontwikkeld met de garantie van nul-op-de-meter. Dat zegt de consument wél wat."

U richt zich dan ook meer op de eindklant dan voorheen?

"Dat klopt, dat is ook wat ons thema 'Air for Life' aangeeft. Daarmee willen we duidelijk maken wat onze nieuwe visie op klantbenadering is en ook op wat lucht voor mensen betekent."

Wat is die nieuwe visie?

"Het komt erop neer dat wij ons hebben herpakt en opnieuw hebben bekeken wat onze drijfveer is als bedrijf. We waren te veel gericht op de producten en keken te weinig naar de mensen die deze gebruiken. Het gaat erom wat een product voor mensen betekent."

Was er een specifiek moment voor die ommekeer?

"Enkele jaren terug stelden we vast dat onze luchtverwarming steeds minder werd geselecteerd voor nieuwe woningen. Alle aandacht van installateurs – ook van onze dealers – ging vooral uit naar het vervangen van onze toestellen. Ze staken te weinig tijd in nieuwe installaties. Dat willen we veranderen en daar zijn we dus meer energie in gaan steken. We willen voor de gebruiker duidelijker onder de aandacht brengen wat luchtverwarming is en doet. Dat is ‘Air for Life’, waarin besloten zit dat we de klant centraal stellen."

Die vervangingsmarkt is toch zeer aantrekkelijk?

"Dat is waar, maar wat is de levensduur van een woning: 50 of 60 jaar? Daarna valt er niets meer te vervangen. Als er te weinig nieuwe installaties worden geplaatst, geeft dat in de toekomst dus verlies van marktaandeel voor onze systemen. Wij zien graag vervanging naast nieuwbouw en niet in plaats van. Dat heeft dus te maken met waar de aandacht van onze dealer/installateur zich op richt. Ook realiseerden wij ons dat we zelf ook meer aandacht aan nieuwbouw moesten geven. Daarbij maken we de omslag van het ontwikkelen van producten naar het denken in concepten. Het gaat erom dat je een totaaloplossing moet bieden. Die totaaloplossing moet afgestemd zijn op de ambities en wensen van de gebruiker voor zowel verwarming, warmwatervoorziening, ventilatie en zo nodig koeling van de woning.”

Hoe zorgt u ervoor dat de eindklant goed wordt geadviseerd?

"Voor het advieswerk naar de particulier vallen wij terug op ons netwerk van dealers. Dat netwerk zijn we sinds anderhalf jaar aan het reactiveren door onder meer de installateurs ervan te doordringen dat juist zij het zijn die klant moeten opzoeken. Om dan samen met de eindklant te bespreken wat zijn wensen zijn als het gaat om comfort in huis en hoe dat gerealiseerd kan worden. Installateurs waren altijd meer gericht op beantwoorden van vragen dan dat zij meedenken met de klant, maar we zien gelukkig dat steeds meer installateurs initiatief tonen."

Waarop richt zich de aandacht bij het reactiveren van uw dealernetwerk?

"We trainen onze dealers zodat ze optimaal productkennis hebben. Daarnaast maken we nieuwe afspraken met ze zodat ze weten wat zij van ons mogen verwachten en ook wat wij van hen verwachten. Men moet ons en onze dealers zien als één netwerk. Het moet in het segment van de vrijstaande, luxe woningbouw voor de klant uiteindelijk niet uitmaken of deze met ons of met een dealer contact heeft."

Wat doet Brink om dat te bereiken?

"Wij trainen onze dealers niet alleen op technisch maar ook commercieel vlak. Dealers en Brink moet dezelfde uitstraling hebben en hetzelfde verhaal vertellen. We willen de eindklant zekerheid geven dat die een goede beslissing neemt dat die krijgt wat beloofd is. Bij balansventilatie en seriematige toepassing van luchtverwarming ligt het anders: daar werken we samen met iedere installateur die in de seriematige woningbouw werkt. Om te garanderen dat een installatie goed is ontworpen en geïnstalleerd, hebben we de ‘Climate OK’-audit ontwikkeld."

Welke rol krijgt het Air Experience Center?

"Wij willen de eindgebruiker en ook de architect, adviseur en woningbouwvereniging in Staphorst ontvangen om deze te laten ervaren wat lucht is, wat het betekent en wat het voor je doet. Dat laten we zien in een toer door het bedrijf, met films en animaties en door proeven die de ervaring invullen van comfort en gezonde lucht. We gaan het center in de loop van volgend jaar inrichten. Daarnaast is er een recreatiewoning op Droompark De Zanding in Otterlo ingericht voor mensen die op het punt staan te beslissen over aanschaf van een systeem. Die krijgen een weekend de gelegenheid om luchtverwarming en ventilatie echt te beleven."

Wat tot slot voor 2014?

"Ik wens alle lezers een fijne kerst en een gelukkig en voorspoedig 2015. En uiteraard Air for Life!

Dit is de laatste editie van ‘Wakker worden met…’ van dit jaar. In 2015 hervatten we deze onlinerubriek op woensdag 14 januari.

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door Tom de Hoog