Auteur: Tom de Hoog
Derbigum is een grote speler in dakbedekking. Gestart in 1932 heeft de onderneming nu 400 medewerkers en productielocaties in België, Duitsland en in de Verenigde Staten. ‘Making Buildings Smart’ is de tagline die innovatie en duurzame oplossingen samenvat. Ben Sengers, Managing Director Derbigum Nederland, legt uit hoe innovatief en duurzaam dakbedekking kan zijn.
Derbigum hanteert een ‘terugnamecertificaat’. Dat geeft een stevige verplichting naar de toekomst. Hoe moeten we dat zien?
"De technische of economische levensduur bepaalt wanneer we de materialen terugnemen. Een pand kan bijvoorbeeld gesloopt worden. Ons beleid is dat we de dakbedekking terugnemen om deze te recyclen en dan een zo hoog mogelijke toegevoegde waarde te leveren.”
Hoe gaat dat in zijn werk?
“Wij kunnen vrij veel gebruiken en verwerken, dus nemen we ook materiaal van concurrenten in. We maken een analyse om de samenstelling te achterhalen. Zo weten we hoeveel procent van het teruggenomen materiaal nog geschikt is voor hergebruik in dakrollen of dat het een andere hergebruiktoepassing krijgt. Dat heeft te maken met de samenstelling van de bitumineuze dakbedekking die we innemen. Het gaat primair om de verhouding tussen asfaltenen (hard) en de maltenen (zacht) in het materiaal.”
En wat betekent dat voor hergebruik?
“Het hoogst haalbare is hergebruik als dakrol en daar richten we ons vooral op. Als 2e optie is er de toepassing in asfalt, dat speelt vooral in België. Daarna komt thermisch verbranden, wat mogelijk is vanwege de hoogcalorische waarde. Dat doen bedrijven die bijvoorbeeld grind reinigen. De 4e optie is storten – landfilling – en dat is verboden.
Zeer bewust omspringen dus met materialen…
“Wij willen de referentie zijn voor sustainable solutions. Niet alleen wat betreft levensduur, maar ook als het gaat om minder impact op het milieu. Daarom is die ISO-gecertificeerde analyse in onze fabrieken ook zo belangrijk. Onze producten moeten gebouwen beschermen tegen de elementen van de natuur en dat gaat beslist verder dan alleen hemelwater. Zo voeren we naast de bekende zwarte dakbedekking ook witte, reflecterende variëteiten, die voor een passieve koeling zorgen van de ruimten eronder. Dat kan zo'n 3 à 4 graden schelen.”
Dat is een belangrijk gegeven voor de markt?
"Wij zitten in de renovatiemarkt. Dan kan het een belangrijk gegeven zijn, uit kostenoogpunt of vanwege technische eisen, om witte dakbedekking toe te passen. Ook verhoog je daarmee de efficiency van een airco, want die hoeft minder hard te werken. Dit beperkt de CO2-uitstoot en geeft een kostenbesparing."
Wat betekent de grote renovatieopgave in Nederland voor Derbigum?
"Als bedrijf nemen we meerdere stappen tegelijk. Wij zitten bij opdrachtgevers aan tafel, zoals woningcorporaties. Daarnaast nemen we samen met andere leveranciers deel aan consortia, zodat we opdrachtgevende partijen totaal kunnen ontzorgen bij renovatie. Ook in concepten met klant-en-klare producten participeren we. Waar bezuinigd wordt, denken we ook mee: voor woningcorporaties is het goed nieuws om te besparen middels dakbedekking.”
Wat zijn de omzetmakers voor Derbigum in Nederland?
“Ons traditionele product Derbigum SP - wat we al 40 jaar voeren - is nog steeds 'het paard voor de wagen'. Daaraan verbinden we ons omzet- en marktaandeel. In het verlengde hiervan is Derbigum NT ontwikkeld, waarin top- en onderlaag gerecycleerd materiaal bevatten. Dan is er de witte reflecterende dakbedekking. Helemaal bitumenloos is Derbipure dat een onderlaag heeft van plantaardige grondstoffen naast een toplaag van een composiet glas/polyester wapening, geïmpregneerd met een hoogreflecterende acrylcoating. We voeren dit als enige bedrijf en hebben geen concurrentie. Echter, de acceptatie voor dat product is nog niet hoog."
Zeer innovatief maar nog niet geaccepteerd. Wat doet Derbigum daaraan?
"Inmiddels kunnen we bewijzen dat het product minimaal gelijkwaardig is aan traditionele dakbedekking. Daarmee geven we aan wat we in onze mars hebben. Het onderstreept onze filosofie: niet alleen op hergebruik gericht, maar ook met innovaties komen plus een commitment aan instanties die ons certificeren. Zo laten we zien dat we geen eendagsvlieg zijn.”
Wat zijn kansen en bedreigingen in de huidige markt?
"De markt is behoudend, dat sterkt ons alleen maar om steeds te komen met innovaties. Ieder product dat rijp voor de markt is, introduceren we. Dan kijken we naar Europa en niet specifiek naar Nederland. Hier kiest men op dit moment vanwege de recessie toch voor de traditionelere producten. Ik hoop wel op verandering en dat men voor innovatievere producten gaat kiezen. Er moet een soort evenwicht gevonden worden tussen traditionele en nieuwe, innovatieve producten. Met minder het accent op regels en normen die op oude toepassingen en werkmethoden van materialen gebaseerd zijn. Dat werkt belemmerend voor de acceptatie van nieuwe producten en het toetreden van nieuwe aanbieders. Het zou mooi zijn als er meer ruimte is voor de innovatiekracht van leveranciers.”