Wakker worden met … Matthias Huenerwadel

CEO Forbo Flooring Matthias Huenerwadel is van origine Zwitser. Hij spreekt liever Engels dan Nederlands, maar hij weet zeer goed te verwoorden wat de bedrijfsvisie is van de divisie waaraan hij leiding geeft. Recent verwierf Forbo Flooring een LEED Gold-certificering voor het in 2013 in gebruik genomen cross-docking magazijn. Huenerwadel ziet dat als erkenning voor het feit dat Forbo al heel lang investeert in duurzaamheid.

Forbo heeft een lange historie, ook in duurzaamheid?

"Het Forbo van nu is een beursgenoteerde onderneming met het hoofdkantoor in Zwitserland. Ik houd ook kantoor in Zwitserland, maar meestentijds werk ik in Assendelft. Het concern is voortgekomen uit een samenwerkingsverband van producenten dat ontstond in de jaren '20 van de vorige eeuw met als naam Continenale Linoleum Union. Het doel was om de Engelse concurrentie te pareren. De naam Forbo is in 1974 geïntroduceerd en inmiddels maken de voormalige concurrenten deel uit van de groep. Er zijn 2 hoofdactiviteiten binnen Forbo: vloerbedekking en transportbanden. Voor Forbo Flooring is de voornaamste productiefaciliteit onze vestiging in Assendelft. Daar zetelt ook het hoofdkantoor van de Flooring-divisie. En ja, duurzaamheid is altijd al belangrijk geweest voor Forbo. Linoleum wordt geheel uit natuurlijke grondstoffen vervaardigd. Als iemand dat nu zou uitvinden zou het een wereldwijde hype zijn, maar het bestaat al 150 jaar."

Hoe belangrijk is de verworven LEED Gold-certificering voor Forbo Flooring?

"Ik zie het als bewijs dat onze onderneming op de goede weg is met het alom toepassen van duurzaamheidsprincipes. Het nu met LEED Gold gecertificeerde magazijn is een onmisbare schakel in onze wereldwijde distributie. Daarbij is het financieel profijtelijk voor onze organisatie, omdat we besparen door betere logistieke planning. Belangrijker echter is dat het een bewijs van ons leiderschap is op het gebied van duurzaamheid. Een ander aspect is dat onze klanten door het toepassen van onze linoleumproducten ook weer LEED-credits kunnen verwerven. Het is dus duidelijk dat wij zeer veel waarde hechten aan de LEED-systematiek."

Dus duurzaamheid is zonder meer een strategische keuze?

"Duurzaamheid is voor ons zeker geen eendagsvlieg, maar een strategische keuze waaraan we actief inhoud geven. Onze bedrijfsslogan 'Creating better environments' is beslist geen loze kreet.”

Wat betekent transparantie voor u?

"Allereerst, ik ben nu anderhalf jaar werkzaam in mijn huidige functie. Dus ik leer ook nog elke dag. Duurzaamheid is een onderwerp dat in elke tak van industrie een grote rol speelt, maar ik heb gemerkt dat we bij Forbo Flooring verder zijn dan in menig andere onderneming. Duurzaamheid was vroeger 'groen' en 'goed voor iedereen'. Wij hebben daarover nagedacht en onze eigen richting gekozen om duurzaamheid inhoud te geven. Zo vind ik transparantie over wat je doet als bedrijf zeer belangrijk. Wij hebben met linoleum een product in handen dat niets te verbergen heeft."

Wat is de volgende duurzaamheidsuitdaging voor Forbo Flooring?

"Transparantie is een ding, er is ook onze milieufootprint. Wij hebben de ambitie die te verlagen met 25%. Wij ontplooien daarvoor verschillende initiatieven die worden gemonitord middels Kritieke Prestatie Indicatoren (KPI's). De resultaten van de metingen publiceren we ook, zodat iedereen kan zien of we onze zelfopgelegde normen ook halen. Ik kan je zeggen: het is een stiff target, maar we zetten ons er echt voor in.”

Vraagt het niet zeer veel om die alle mogelijke bewijsvoering voor duurzaamheid te vergaren?

"Je moet er als bedrijf echt moeite voor doen. En, het kost ook tijd. Maar als je er eenmaal mee begint, wordt het eenvoudiger omdat iedereen vanuit een bepaalde mindset gaat kijken naar alle processen in de onderneming. Zo is duurzaamheid echt de standaard bij alles wat we doen en maken in dit bedrijf."

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door Tom de Hoog