Oplossingen ruimtelijke omgeving beperken overlast vliegtuiggeluid

Slimme bouwmaatregelen kunnen de overlast van vliegtuiggeluid  beperken. Er valt nog een wereld te winnen op het gebied van geluidwerende vegetatie, afwijkende stratenpatronen, bouwobstakels en façades, stelt masterstudent Martijn Lugten in zijn afstudeeronderzoek aan de TU Delft.

In zijn project ‘Re-sil(i)ence’ onderzocht hij de relatie tussen de bebouwde omgeving en vliegtuiggeluid. Uitkomst is een set ontwerpoplossingen waarmee de geluidsoverlast kan worden gereduceerd.

Buiten beschouwing

Lugten: “Vliegtuiggeluid vormt een probleem voor stedelijke gebieden met vliegvelden. Maar het onderzoek rondom luchtvaartgeluid richt zich primair op de optimalisatie van de bron en laat de ruimtelijke omgeving grotendeels buiten beschouwing.” Het doel van zijn afstudeeronderzoek was om te bedenken hoe de ruimtelijke omgeving slimmer is in te richten op vliegtuiggeluid.

Ruimtelijke elementen

Er is tot dusver weinig onderzoek uitgevoerd naar maatregelen tegen vliegtuiggeluid in de ruimtelijke omgeving. “Daardoor moest ik mij in eerste instantie wenden tot weggeluid-reducerende elementen. Die heb ik vervolgens bekeken op toepasbaarheid voor vliegtuiggeluid. Het resultaat is een schema van 34 ruimtelijke elementen,zoals het plaatsen van geluidwerende vegetatie, afwijkende stratenpatronen, bouwobstakels en façades”, vertelt Lugten.

Zijn algemene conclusie uit zes cases rondom Schiphol is dat ruimtelijke maatregelen nog zeer matig zijn ingebed. Volgens hem is er zowel in het publieke als private domein nog veel ruimte voor integratie van deze maatregelen.

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door TU Delft