‘Hoe duurzaam is mijn school?’
- Duurzame Scholen
- Artikel
Leerlingen van de Basisschool Het Drieluik in het Gelderse Huissen stelden zich de vraag “Hoe duurzaam is mijn schoolgebouw?”, en onderzochten de verbeterpunten. Dit deden ze aan de hand van de duurzame lesmethode BREEAM-NL Junior.
BREEAM-NL Expert en tevens gastdocent Joost Bennekers begeleidde het proces. De leerlingen kwamen verschillende zaken tegen die beter kunnen op hun school. Zo was het schoolplein niet netjes genoeg en was er een tekort aan afvalbakken.
Een ander verbeterpunt: het niet uitzetten van de kachel en de lampen. De directeur zou hier een regel voor moeten opstellen, terwijl leerlingen onderling elkaar aanspreken op gedrag. Een grote verbetering kan ook worden bereikt door het luchten van de ruimtes. Met slechts één raam open en gesloten luchtrooster kan het CO2-niveau tot boven de 2300 ppm stijgen. Met open roosters en ramen daalt het niveau tot ongeveer 1300 ppm, een hele verbetering.
Renovatie
Met een duurzame renovatie in het vooruitzicht presenteren de leerlingen de onderzoeksresultaten aan de directeur. De gastles werd mogelijk gemaakt door Duurzaam Gebouwd-partner Unica.