Search
Circulair ondernemen is een winstgevende businesscase. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Impact Study Cradle to Cradle’, een initiatief van de Cradle to Cradle Products Innovation Institute.
Vanuit het onderzoek werden tien organisaties uit verschillende sectoren en landen bekeken, elk met uiteenlopende Cradle to Cradle-productscores. De sociale, zakelijke en milieugerelateerde impact werd in kaart gebracht, waarmee de toegevoegde waarde van Cradle to Cradle-producten duidelijk is.
Certificering = omzetgroei
Concluderend stelt het onderzoek dat de certificering gelijk staat aan omzetgroei, minder impact op het milieu en een gezonde en inspirerende werkplek. De toegevoegde waarde van gecertificeerde producten is onder andere te zien bij Desso, Mosa en Van Houtum. Van laatstgenoemde organisatie worden de gecertificeerde Satino Black handdoekjes met 100 procent hernieuwbare energie gemaakt. Een vergelijkbaar niet-gecertificeerd product haalt nog geen 10 procent als het gaat om het aandeel hernieuwbare energie.
Stijgende verkoop
Internationaal gezien is het Amerikaanse Shadow Industries een goed voorbeeld van de winstgevendheid van de certificering. In 2007 stapte men over naar een circulair product, de EcoWorx tapijttegel. Dit zorgde voor een flinke kostenbesparing, namelijk meer dan 2,5 miljoen dollar tussen 2004 en 2012. De verkoop van dit product steeg in deze periode met maar liefst 340 procent.
In 2007 ontving Shaw het Cradle to Cradle-productcertificaat voor de EcoWorx tapijttegel. Deze stap naar een circulair product zorgde voor een flinke kostenbesparing. Tussen 2004 en 2012 bespaarde de fabrikant meer dan 2,5 miljoen dollar, voornamelijk door water- en energiereductie. In deze periode steeg de verkoop van de EcoWorx tapijttegel met maar liefst 340 procent.
Meer informatie over het onderzoek is te bekijken via een samenvatting en een infographic.