Verosol
In de naam Verosol is de oprichtersnaam en het Spaanse woord voor ‘zon’ verwerkt. Cornelis Verolme vroeg zich in 1963 af hoe het in die wolkenkrabbers in New York koel bleef. De oplossing bleek de Nederlandse vinding van gemetalliseerd doek. Dat legde de basis voor het bedrijf dat naar eigen zeggen nog steeds de best reflecterende zonwering fabriceert. Topman Bas Ambachtsheer vertelt er graag over.
Op de website zie ik een 5-stappenadvies met besparingsbedragen. Werkt dat goed?
“Dat is in onze website verwerkt, omdat we goed willen uitleggen dat als je iets achter een raam hangt dat licht reflecteert je dan geen warmte binnen krijgt. Het gaat erom ons product te verduidelijken en zichtbaar te maken. Eerder werkten we met geavanceerde simulatietooling om dat te laten zien, maar liever vertalen we dat op een heel praktische manier.”
Hoe reageert de consument op deze aanpak?
"Dat is soms nog moeilijk te peilen voor ons. Van oudsher leveren we via een dealernetwerk. Leads die via de website binnenkomen, zetten we uiteraard door naar onze dealers. We verwachten dat als we in onze marketing nog meer stappen kunnen zetten, we er ook nog meer uit kunnen halen. Daarom ondersteunen we onze dealers ook met trainingen, materialen en een nieuwe display. Een complete toolkit voor dealers dus die we aanpassen aan de eisen van de tijd.”
Het is een zeer competitieve markt, neem ik aan?
"In de retailmarkt is onze positionering een high-end premium brand, dat functionele zonwering biedt waardoor het binnenklimaat verbetert. We zijn ook actief op de projectmarkt met hoogwaardige oplossingen voor binnenzonwering. Professionals vinden ons assortiment online. Dat we meerdere markten bedienen wil niet zeggen dat wij geen last hebben gehad van de crisis. Net als bij alle andere bedrijven in onze sector was er bij ons ook een forse afname van de omzet. Wij wisten echter ons marktaandeel te behouden en hebben zelfs het afgelopen jaar een nieuw displaymeubel met een heat- en light-kit geïntroduceerd. Daarmee kan de consument de vergelijking van Verosol en andere doeken voelen en zien. Zo geven de we klant de ervaring dat het achter een Verosol-doek bijvoorbeeld 5°C minder warm is dan achter een gewoon doek. De shops waar die display staat, laten intussen een omzetstijging zien.”
Wat is jullie visie op recyclen?
"Op dit moment is recyclen van materialen en doek binnen onze branche met specifieke partijen geregeld. Wat we nu willen doen is echt doorpakken op circulaire economie en cradle-to-cradle. Dat onderzoeken we nu en daarvoor zijn we begonnen bij de garenleverancier en de weverij die ons basisdoek maakt voordat wij dat metalliseren. Via Coert Zachariasse van Delta Development zijn we in gesprek gekomen met Roy Vercoulen van C2C ExpoLAB. Nu kijken we welke route past bij de investeringsstappen die we willen nemen, want het is prijzig om cradle-to-cradle te certificeren. Een andere ontwikkeling is dat we kunnen werken met een leaseconcept in plaats van het verkopen van onze producten. Bij terugname aan het eind van de gebruiksduur is de hardware – het aluminium en de motor – zonder meer te hergebruiken. Het doek is echter ooit op maat gemaakt, dus daar komen slechts kleine stukken uit. Dat willen we bij voorkeur terugbrengen in de keten en zo geheel tegemoetkomen aan de cradle-to-cradle-gedachte.”
Heeft energieverbruik ook aandacht?
“We onderzoeken hoe we het energieverbruik in de fabriek omlaag kunnen brengen. Daarnaast kijken we naar het verminderen van de processtappen met coatings en het watergebruik. Dat we zo met energieverbruik bezig zijn, begon al met Verolme die op de boot zat die in 1963 de New Yorkse haven in voer. Hij zag die enorme gebouwen met glazen gevels en vroeg zich af hoe die gebouwen de warmte buiten kunnen houden als er geen buitenzonwering mogelijk is. Dat leidde tot de innovatie van gemetalliseerd doek aan de binnenzijde, wat ervoor zorgde dat je minder energie voor koeling hoeft te gebruiken, dus lagere kosten voor airconditioning.”
Innovatie is de kracht van Verosol?
“In de afgelopen jaren zijn er belangrijke innovaties gedaan, waardoor we het doek met de hoogste reflectiegraad en het beste doorzicht hebben van alle fabrikanten. Anderen volgen ons nu. Tijdens de crisis moesten ook wij alle zeilen bijzetten, maar nu investeren we weer volop en inmiddels hebben we alweer patenten aangevraagd. We hebben hier in Nederland het metalliseren van doek uitgevonden. Uitvinden zit in ons DNA en we willen steeds weer laten zien dat het nog beter kan.”