Klimaatscans tonen verduurzamingskansen

Verschillende partners van Kennisplatform Duurzaam Gebouwd hebben recentelijk een klimaatscan van Climate Neutral Group ontvangen. Uit de resultaten van de klimaatscans blijkt dat er kansen bestaan op het gebied van verduurzaming van het eigen bedrijf.

Als voorbereiding op de klimaatscans zijn gesprekken gevoerd met de partners. Duurzame thema’s zijn besproken aan de hand van een stappenplan: ‘doel-inzicht-actie-klimaatneutraal’. Allereerst valt op dat, ondanks de goede stappen die je mag verwachten van deze koplopers, er nog veel te winnen valt.

Kantoorpand

Een aantal partners is recent verhuisd naar een duurzamer pand. Bij andere partners bestaan plannen om het huidige gebouw energiezuiniger te maken door betere isolatie en verlichting, of door installatie van zonnepanelen. De financiële middelen zijn echter vaak niet beschikbaar en staan verduurzaming op korte termijn in de weg. In deze gevallen kan worden ingezet op het verduurzamen van mobiliteit.

Wagenpark

Zo veroorzaakt het wagenpark bij veel partners een groot deel van de totale CO2-uitstoot. Ook al heeft men een labelbeleid of een aantal elektrische auto’s, er wordt slechts zelden gestuurd op rijgedrag. Door dit te monitoren en te beïnvloeden met Het Nieuwe Rijden kan gemakkelijk op brandstofkosten worden bespaard. Een competitie onderling en tussen verschillende partners kan gemiddeld 10 procent brandstofbesparing realiseren, met daarmee een reductie van CO2-uitstoot.

Certificeringen

Certificeringen zijn op dit moment voor veel partijen actueel. Denk aan ISO normeringen, de CO2 Prestatieladder, MVO Prestatieladder en DUBOkeur. Welke certificering gekozen moet worden blijkt niet eenvoudig. “Is een certificering echt nodig? Hoe draagt dit bij aan de omzet en welke certificering past ons het beste?” zijn vragen die leven bij veel partners.

Een goed antwoord vergt enige analyse. Veel toeleveranciers van de bouw krijgen geen concrete vragen uit de markt om bijvoorbeeld te voldoen aan de CO2-prestatieladder. Steeds vaker wordt in plaats daarvan de CO2-voetafdruk van de organisatie en informatie over specifieke producten opgevraagd. Op productniveau blijken veel partners stappen te hebben gezet; Life Cycle Analyses worden veelvuldig in kaart gebracht.

Medewerkers

Bij de partners waar reeds een duurzame koers is uitgezet, blijkt deze vaak topdown te zijn gecommuniceerd en geïmplementeerd. Om een organisatie écht te verduurzamen en het proces te versnellen is het belangrijk om draagvlak te creëren en de medewerkers te betrekken bij het bedenken van maatregelen. Medewerkers hebben veel kennis in huis over hoe efficiencyslagen kunnen worden gemaakt in het productieproces, op kantoor en op de weg.

Inkoop en vergroening van energie

Hiermee kan een organisatie kosten besparen én verduurzamen. De inkoop van energie kan vaak goedkoper door slim in te kopen en de juiste contracten af te sluiten. Een mogelijkheid vormt energie inkoop met een collectief. Daarnaast moet een organisatie keuzes maken in de manier waarop en waarmee het energiegebruik groener wordt. De discussies rondom het thema hoe groen bepaalde energie nu werkelijk is, blijken niet voor alle partners bekend. Dit brengt het risico met zich mee dat een organisatie geen echte groene stroom afneemt en daardoor slechter presteert op de prestatieladder of dat men een grotere CO2-voetafdruk heeft dan gedacht.

Meer informatie

Indien u vrijblijvend met Climate Neutral Group een afspraak wilt maken om te zien welke duurzame kansen er bestaan voor uw organisatie, kunt u contact opnemen met Marieke Megens via 030-2326175.

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door Climate Neutral Group