Wakker worden met… Gabriël Spruijt

Dyka Kunststof Leidingsystemen zet in op duurzaamheid. En niet zo’n klein beetje ook. Algemeen directeur Gabriël Spruijt legt uit hoe belangrijk het is de markt te verduurzamen en niet duurzaamheid te vermarkten. Daarbij is zijn wens dat duurzame inspanningen van Dyka ook objectief worden gehonoreerd.

Uw missie is de markt te verduurzamen, niet duurzaamheid te vermarkten. Kunt u dat toelichten?
“Als je serieus bent over duurzaam ondernemen, moet je geen Hollywoodfaçade verkopen. Daar prikt onze doelgroep doorheen, want die kijken verder dan de uiting. Dyka wil meehelpen de markt te verduurzamen en werkt er hard aan de visie op duurzaamheid van substantie te voorzien.”

Daarvoor zijn ook de andere partijen in de keten nodig.
“Dyka is een schakel in het geheel en we kunnen het niet alleen. Door er steeds op te hameren en ook vanuit BureauLeiding in gesprek te gaan met andere brancheorganisaties, kunnen we zaken voor elkaar krijgen. Onlangs is een convenant met de drinkwaterbedrijven gesloten om ervoor te zorgen dat leidingen die uit de grond komen ter beschikking gesteld worden aan de industrie. Dit convenant houdt tevens in dat we garanderen dat aangeboden leidingen ook aangenomen en gerecycled worden. Van oude buizen nieuwe maken dus.”

Dat klinkt verstandig, want pvc is niet zo’n fijn materiaal…
“Dat raakt me, want als materiaal voor kunststof leidingen is pvc een prima oplossing. Denk daarbij aan verleende DUBOkeuren op diverse Dyka-producten. Daarnaast vindt de overheid pvc-leidingsystemen ook een duurzame toepassing, getuige het beleid dat onder ‘Duurzaam Inkopen’ is verwoord. In Europees verband hebben we levenscyclusanalyses (LCA's) laten doen en die wetenschappelijk en onafhankelijk ingestoken. Daarvoor hebben we het Vlaamse Instituut voor Technologisch Onderzoek (VITO) ingeschakeld. Hun bevindingen zijn vervolgens gevalideerd door het Oostenrijkse instituut voor duurzame ontwikkeling Denkstatt. Het is een robuust onderzoek dat aangeeft dat alle onderzochte materialen het milieu in zekere mate belasten. De ecologische voetafdruk bij het gebruik van kunststof leidingsystemen is gemiddeld genomen slechts een derde in vergelijking met alternatieve, traditionele materialen. Inmiddels verwerken we steeds meer recyclaat in onze pvc-buizen. Afhankelijk van de toepassing kan dat oplopen tot meer dan 30%.”

Gaat dat verduurzamen van de markt snel genoeg volgens u?
“Het heeft wel wat weg van de olietanker. Ook daar is tijd nodig, voordat je die van koers verandert hebt. De keten waar wij met Dyka deel vanuit maken is ook zo’n ‘olietanker’ en het duurt even voordat het allemaal vaart krijgt. Maar de ontwikkeling is er. Kijk bijvoorbeeld naar ons convenant met Unica. Zij willen met voorkeursleveranciers als Dyka ketenverantwoordelijkheid nemen voor duurzaam ondernemen. Je ziet dus dat voorlopers aanhaken bij andere voorlopers. Dat heeft ook een voorbeeldfunctie.”

Hoe zit het met de kosten om duurzaam te zijn?
“Duurzaamheid is een verdienmodel geworden. Kijk naar onze producten, concepten en totaaloplossingen als DYKAPreFit en DYKA AIR die duurzaamheid bevorderen. Was het in de vorige eeuw bij de verschillende economische crises nog zo dat de milieuparagraaf uit het oog verdween, nu is dat anders. Natuurlijk, je hebt – om de vergelijking te maken – de kip van biologische herkomst en de ‘plofkip’. Ook voor die laatste is nog steeds een markt. Maar daar kan de consument al wel zien wat het verschil is en of kip ook echt van biologische oorsprong is. Daarvoor is een onafhankelijke externe instantie nodig die er een label aan verbindt. Zo’n onderscheidend en onafhankelijk label wil Dyka ook voor de producten.”

DYKA heeft al EPD’s, MVO-4, DUBOkeur, ISO 14001 en gebruikt groene elektriciteit. Waarom dan nog een ‘label’?
“Het gaat erom dat als wij kunststof leidingen verkopen dat recyclaat er niet per se in hoeft te zitten. Het mag, maar het moet niet. Onze klanten kunnen er uiteraard op vertrouwen dat we dat wel degelijk doen, maar een objectivering van wat wij beweren door een onafhankelijke partij zou zeer welkom zijn. Het mag een KIWA, Lloyds zijn of een ander. Als maar zichtbaar gemaakt kan worden dat we doen wat we beloven. Zo kunnen we objectief laten zien dat we ons inzetten voor het verduurzamen van de markt.”

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door DYKA BV