Driekwart van de consumenten kent de term domotica niet. Slechts een kleine groep is er inhoudelijk mee bekend. Daarentegen is er grote belangstelling voor de concrete toepassingen en mogelijkheden die de huisautomatisering biedt. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy.
De belangstelling van consumenten voor domotica is toegespitst op het kunnen aansturen van de verwarming en verlichting met pc, smartphone of tablet. Meer dan de helft van de consumenten zou dit in de eigen woning willen installeren, zo valt te herleiden uit het onderzoek gehouden onder ruim 538 consumenten.
59 procent van de ondervraagden is geïnteresseerd in een of meer toepassingen (gemiddeld 3,8. De belangstelling is het grootst onder hoger opgeleiden en hogere inkomens. De grootste winst voor het eigen wooncomfort denkt men te behalen met het (automatisch) aansturen van de verwarming (50 procent), de verlichting (44 procent), de beveiligingsinstallatie (30 procent) en de zonwering of rolluiken (24 procent).
Geïntegreerde oplossingen
Opvallend is dat een relatief klein deel van consumenten merken weet te noemen die relevant zijn aan domotica. Daarnaast denkt de consument niet in E- en W-installatie, maar wil geïntegreerde oplossingen die zijn of haar wooncomfort vergroten. Dat betekent dat installateurs en fabrikanten die hierop in willen spelen, verstand moeten hebben van beide disciplines.