Onvoldoende communicatie en gegevensuitwisseling met andere ketenschakels vormen de belangrijkste oorzaak van faalkosten in de bouw. Wantrouwen tussen betrokken partijen staat samenwerking vaak in de weg.
Eindgebruikers moeten veel meer betrokken worden bij de bouw dan nu het geval is. En een onafhankelijke integrale bouwmanager is de belangrijkste verbinder voor een succesvol bouwproces. Dit blijkt uit onderzoek van het vakevenement Building Holland onder Nederlandse bouwdeskundigen. Tijdens Building Holland, van 6 tot en met 8 mei 2014 in Amsterdam RAI, komen alle schakels in de keten bijeen om de toekomst van de bouw- en vastgoedsector mede vorm te geven.
Vanuit de nieuwe eisen van opdrachtgevers en een absolute wil tot vernieuwing vindt er op dit moment een transitie plaats in de bouw- en vastgoedsector. De bouwbranche wordt de komende jaren in een hoog tempo getransformeerd naar de bouwindustrie; een industrie met totaalconcepten, garanties op geleverde eindproducten en excellente kwaliteit.
Vingerwijzingen
In samenwerking zit de grootste winst om iets moois te bouwen. De vingerwijzingen van de architect naar de aannemer en vice versa die we nu nog vaak zien, komen de bouw niet ten goede. De oplossing zit volgens de resultaten van het onderzoek in communicatie en onafhankelijke leiding: vanuit de wens van de klant ontwerpen en bouwen onder leiding van een onafhankelijke integrale bouwmanager. Nynke Lipsius, beursmanager van Building Holland: “Het mooie is dat dit gegeven ook door vrijwel alle betrokkenen wordt gedragen. 7 van de 10 bouwdeskundigen noemen het verbeteren van de communicatie en een betere samenwerking met de ketenpartners als oplossing om faalkosten in de bouw te reduceren. Met name goede communicatie met de klant in de ontwerpfase lijkt cruciaal.”
Onafhankelijke integrale bouwmanager biedt oplossing
Tweederde van de bouwdeskundigen merkt dat er vaak sprake is van wantrouwen tussen de betrokken partijen. Een onafhankelijke partij moet sturing gaan geven en het vertrouwen herstellen. Een ruime meerderheid zegt dat een integrale bouwmanager zodoende een centrale rol moet krijgen in het bouwproces (62%).
Betrek eindgebruikers
Opvallend is verder dat eindgebruikers volgens de respondenten veel meer betrokken moeten worden bij de bouw dan nu het geval is. Betrek eindgebruikers zowel in de ontwerpfase (vindt 75%) als bij het bouwproces (vindt 61%). Ook dit lijkt een goede rol voor de integrale bouwmanager.
Klant centraal stellen
Nynke Lipsius: “De kansen voor verbetering in de bouw zijn legio en er kunnen nog veel slagen gemaakt worden. We moeten leren denken in processen, waarbij we de klant centraal stellen. Er is geen andere branche waarin een bedrag van circa zeven miljard euro per jaar aan faalkosten te reduceren valt.”
Building Holland
Tijdens Building Holland 2014 (6 t/m 8 mei) in Amsterdam RAI staat kennis- en netwerkdeling centraal. Het vakevenement kenmerkt zich door topsprekers, een toonaangevend netwerk van participanten en een uniek co-making concept dat alle participanten gezamenlijk verantwoordelijk maakt voor het succes.
Meer informatie
Meer informatie over Building Holland is te vinden op www.buildingholland.nl. Building Holland is ook te volgen via Twitter (@BuildingRAI).