Rijkswaterstaat stimuleert de ontwikkeling van een ultrastil wegdek, dat het geluid met 10 decibel moet reduceren en een levensduur heeft van zeven jaar.
Jan Hendrik Dronkers, directeur-generaal van Rijkswaterstaat, geeft maandag 20 januari het startsein voor een internationale samenwerking voor de ontwikkeling van een ultrastil wegdek. De inzet is innovatieve technieken in te zetten om het geluid te verminderen met een wegdek dat lang meegaat.
Het project is internationaal: naast Heijmans en Dura Vermeer, de Nederlandse inschrijvingen, wordt samengewerkt met een Russisch samenwerkingsverband, het Zwitserse bedrijf SGS-Intron en de kennisinstituten TU Delft en TNO.
Minister Schultz van Haegen is enthousiast over de samenwerking tussen Rijkswaterstaat, marktpartijen en kennisinstellingen voor de ontwikkeling van ultrastil wegdek: “Met een nieuw soort asfalt dat het geluid reduceert en ook lang meegaat, werken we aan een duurzame oplossing voor een leefbaar en bereikbaar Nederland. Hier heeft iedereen baat bij.”
PERS-wegdek
Met opgedane kennis en ervaring komt men dichterbij de ontwikkeling van het poro-elastisch wegdek, een wegdek dat bestaat uit een poreus mengsel van elastisch materiaal (rubber), kleine steentjes en hechtmiddel. Het zogeheten PERS-wegdek (Poro Elastic Road Surface) kan een alternatief bieden voor hoge en kostbare geluidsschermen, of een alternatief voor kostbare maatregelen als een tunnelbak of overkapping van wegen.
Toekomst
Het komende jaar zoekt men naar de ideale mix van steentjes, bindmiddel en rubber, om een stevig en goed wegdek te creëren, dat ook de gewenste geluidsreductie tot stand brengt. Vervolgens wordt er een proeflocatie aangelegd en daarna wordt het verder getest op de wegvlakken.
Als onderdeel van het ontwikkeltraject wordt een kennisplatform opgericht, waarin deelnemende markt- en kennispartijen hun kennis onderling delen.