Basisschool Het Baken heeft een zonne-energie installatie van 128 zonnepanelen in gebruik genomen, geplaatst door lokaal inkoopcollectief Duurzame Energie coöperatie Altena Biesbosch. Het opwekken van zonne-energie wordt onderdeel van het lesprogramma van de scholengemeenschap.
De duurzaam opgewekte energie wordt gebruikt voor de vier aardwarmtepompen van de school. Van Ooijen, directeur van Het Baken, vertelt over de plaatsing van de panelen: “Onze school heeft een mooi schuin dak op de zuidzijde, dat zich zeer goed leent voor zonnepanelen. Door de zonne-energie installatie te koppelen aan onze warmtepompen verwachten we optimaal van de duurzame energie te profiteren en een rendement van 50 procent te behalen.”
Verbruiksinformatiepaneel
De hoeveelheid opgewekte zonne-energie wordt op een speelse manier gepresenteerd aan de leerlingen; op een verbruiksinformatiepaneel, aangebracht door de Werkendamse Verwarmings Industrie, is te zien hoeveel energie er wordt opgewekt en verbruikt. Kinderen in de hogere klassen gaan dit jaar nog aan de slag met een lesprogramma waar zonne-energie onderdeel van uitmaakt.
Het goede voorbeeld
Het Baken is de eerste school binnen de scholengemeenschap die overstapt op zonne-energie, maar naar verwachting volgen De Sprankel in Dussen en ’t Kompas in Werkendam later ook. “Als school vinden we het belangrijk kinderen mee te geven hoe je bewust omgaat met de maatschappij en het milieu. Aangezien de huidige prijs van zonnepanelen gunstig is en deze investering een aanzienlijke kostenbesparing oplevert, bleek het nu het geschikte moment voor de overstap”, aldus Van Ooijen.
De school koos voor een nieuw type zonnepanelen van Duitse makelij. Fabrikant Centrosolar leverde de S-Class Vision; bij deze nieuwe panelen is zowel de voor- als de achterzijde van glas. Van Ooijen besluit: “Door gebruik te maken van de beschikbare technieken voor duurzame energieopwekking, doen wij als school een appÑl op de toekomstige generaties ten aanzien van duurzaamheid en zorg voor het milieu. Wij hopen dat dit andere scholen ook inspireert om over te stappen op duurzame energie.”