Search
De resultaten van de eerste Nationale Duurzaamheidsmonitor zijn bekendgemaakt tijdens een drukbezochte bijeenkomst in de Hermitage in Amsterdam. Uit de resultaten blijkt dat de duurzaamheidsplannen van de meeste bedrijven crisisbestendig zijn en de ambities steeds verder reiken.
Daarnaast vindt 41 procent van de Nederlandse ondernemingen dat ze sinds het uitbreken van de crisis méér aandacht besteden aan het verduurzamen van producten en processen dan voorheen. Een andere opvallende uitkomst van dit onderzoek, dat op initiatief van Search tot stand is gekomen, is dat zes van de tien ondernemingen klanten, medewerkers, leveranciers en aandeelhouders actief betrekt bij het ontwikkelen en uitvoeren van het duurzaamheidsbeleid.
Het onderzoek werd mogelijk door de input van 893 bestuurders van Nederlandse ondernemingen. Zij gaven hun visie op duurzaamheid en vertelden over de vorderingen met betrekking tot organisatorische en procesmatige aanpassingen.
Vervolg
Anne-Marie Rakhorst, algemeen directeur Search, initiatiefnemer van het onderzoek en tevens expert bij Kennisplatform Duurzaam Gebouwd, ziet kansen voor een vervolg: ”Door de Nationale Duurzaamheidsmonitor weten we nu hoe in de bestuurskamers over duurzaamheid wordt gedacht. Een dergelijk onderzoek is vooral waardevol als je ontwikkelingen kunt blijven monitoren. Wat mij betreft wordt dit het ijkpunt voor de ontwikkeling van het bedrijfsleven op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. “
Foto: Sprekers Michael Braungart, Anne-Marie Rakhorst en Noortje Schrauwen
Uit het onderzoek blijkt dat aan duurzaamheid een grote strategische waarde wordt toegekend; de marktvraag naar duurzaam geproduceerde goederen en diensten is volgens de respondenten met 62 procent gestegen. Daarnaast is beheert bij driekwart van de bevraagde ondernemingen de directie zelf het MVO-dossier en voelen bestuurders zich persoonlijk verantwoordelijk voor een goede uitvoering ervan.
Prioriteiten
Verder noemt driekwart van de respondenten het terugdringen van energieverbruik als een van de belangrijkste prioriteiten. Daarnaast wordt gedeelde duurzaamheidsambitie als bindende factor gezien; in bijna de helft van de Nederlandse onderneming kent iedereen in de organisatie de MVO-doelen en zijn de respondenten ervan overtuigd dat deze leven bij de medewerkers. Opmerkelijk is dat een meerderheid van de ondervraagde bedrijven in het gevoerde duurzaamheidsbeleid nog geen aandacht besteedt aan de zaken die de meeste efficiëntie- en kostenvoordelen opleveren.