Draagvlak creëren bij bewoners in vier stappen

Renovatieprojecten krijgen steeds vaker moeilijk doorgang, omdat men stuit op het realiseren van draagvlak onder bewoners. Vaak is de deelname verbazingwekkend laag. Hoe kan dit en hoe is dit op te lossen?

Bewoners worden vaak te laat in het proces betrokken, waardoor ze snel geneigd zijn om de hakken in het zand te zetten. Dat komt doordat bewoners het gevoel hebben dat ze geen inbreng hebben, óf ze hebben gewoonweg geen zin in overlast.

Daarbij komt dat het juist bij renovatieprojecten gaat om technische maatregelen, waarvan de bewoner het belang vaak niet goed kan inschatten. Spouwmuurisolatie heeft bijvoorbeeld voor de bewoner een geheel andere betekenis dan een nieuwe keuken. Terwijl een stijging in comfort of een daling van de woonlasten de te behalen winst is.

Gevaren
Wanneer bewoners te laat betrokken worden bij het proces blijft acceptatie vaak uit en neemt de kans op een succesvol project af. Dit kan betekenen dat het project helemaal geen doorgang vindt, of dat de tijdsduur en kosten aanzienlijk oplopen.

BuildDesk heeft dankzij haar ervaring met eerdere projecten de kennis en expertise in huis om te ondersteunen bij communicatie met bewoners. In eerdere projecten was de deelname daardoor wel 97 procent. Door middel van het door BuildDesk ontwikkelde vierstappenplan kan men op een eenduidige manier het communicatietraject doorlopen. Dankzij de integrale aanpak van BuildDesk wordt samen met bewoners, corporaties en/of uitvoerende partijen een gedragen plan gemaakt.

Workshop
Geïnteresseerden die een slag willen maken en stappen willen zetten op het gebied van bewonerscommunicatie kunnen zich inschrijven voor de workshop ‘Iedereen voor energiebesparing’ op de website van BuildDesk. 

Deel dit artikel

permalink

 

 

Meer door BuildDesk Benelux