Schneider Electric lanceert een programma om de energiearmoede in ontwikkelde landen te bestrijden. Het concern wil met het initiatief de energiekloof tussen arm en rijk opheffen. Het programma bouwt voort op al eerder genomen initiatieven, die zich richtten op nieuwe economieën.
De zogenaamde energiekloof ontstaat doordat steeds meer mensen moeite hebben om hun energierekening te betalen. Boosdoener hiervoor is onder andere de crisis. Schneider Electric wil met het nieuwe initiatief de energiekloof dichten. Medewerkers en gepensioneerden van de organisatie krijgen de mogelijkheid om mee te werken aan de programma’s, via de Schneider Electric Teachers Association. In 2009 lanceerde het concern al het BipBop-programma, dat zich richt op nieuwe economieën. Dit programma wordt nu uitgebreid naar ontwikkelde landen.
Innovatie
Marcel Spijkers, Algemeen Directeur bij Schneider Electric Nederland, vertelt over het programma: “Wij gebruiken innovatie om de energiekloof, die we in de hele wereld zien, te dichten. Hoewel een derde van de wereldbevolking geniet van veilige en betaalbare energie, zijn er maar liefst 1,3 miljard mensen wereldwijd die geen toegang hebben tot energie en honderden miljoenen mensen in ontwikkelde landen die moeite hebben hun energierekening te betalen.” Om die reden heeft Schneider Electric zich volgens hem ten doel gesteld om innovatieve oplossingen te bieden om beide problemen op te lossen. “Dat heeft te maken met onze sociale, maar ook met onze economische verantwoordelijkheid”, aldus Spijkers.
Drie initiatieven
Het programma bestaat uit drie initiatieven, te beginnen met het wereldwijd bewust maken en trainen van kansarme bevolkingsgroepen. Dit verloopt via een samenwerking met initiatieven die de energiekloof willen verkleinen. Ten tweede investeert men in sociale en gemeenschappelijke initiatieven en bedrijven die betere leefomstandigheden willen creëren door middel van schone en efficiënte energie; voor dit doeleinde zet Schneider Electric het zogenaamde Energy Access Fund als instrument in. Het derde en laatste initiatief omvat de ontwikkeling van een toegewijd en gericht aanbod van middelen, waarmee consumenten hun energieverbruik kunnen meten en op termijn energiebesparende gewoonten kunnen opbouwen.
Ecosysteem
Door middel van het initiatief wil Schneider Electric een ecosysteem creëren waarvan beide economieën kunnen profiteren. Binnen het programma worden bedrijfsdoelen en liefdadigheid gecombineerd door middel van community-building en samenwerking met publieke en private partners. "Het programma maakt het mogelijk dat iedereen onderaan de maatschappelijke ladder kan profiteren. Maar het fungeert ook als motor voor innovatie en waarde-creatie voor zowel Schneider Electric als haar belanghebbenden”, aldus Spijkers.
Energie-educatie
De inmiddels opgestarte initiatieven in het BipBop-programma blijven voortbestaan. Sinds 2009 kregen 1,7 miljoen huishoudens in nieuwe economieën toegang tot betrouwbare, betaalbare en schone energie. Daarnaast zijn meer dan 25.000 mensen getraind in energiemanagement. Het desbetreffende fonds heeft in drie bedrijven in Afrika en India geïnvesteerd.
Ranglijst ethische bedrijven
Dankzij deze programma's is Schneider Electric ook in 2013 opgenomen in de ranglijst van de meest ethische bedrijven ter wereld. De ranglijst wordt opgesteld door Ethisphere, een internationale denktank die zich sterk maakt voor het maken en delen van best practices in bedrijfsethiek, MVO, anti-corruptie en duurzaamheid. De lijst bestaat in 2013 uit 145 ondernemingen uit 36 industrieën wereldwijd.