De kleinschalige uitrol van slimme meters door netbeheerders sinds 1 januari 2012 blijkt succesvol. Dat meldt gebouwverduurzamer INNAX naar aanleiding van de constante stroom van aanvragen voor prioriteitsplaatsingen en het voorspoedige verloop van de plaatsingen.
INNAX meldt dat de organisatie voornamelijk aanvragen krijgt voor de bestaande bouw in de sectoren retail en kantoren. Ed Diepeveen, energiemanager bij INNAX energiemanagement, wil de overlast voor de klant tot een minimum beperken: “Om een meetinrichting voor gas of elektriciteit te vervangen moeten we rekening houden met een onderbreking in de toevoer van gas en elektra van maximaal een half uur op locatie.”
Communicatie
Diepeveen vertelt dat dit een goede afstemming vergt, zodat er minimale last wordt ondervonden van de vervanging door de gebruikers van het pand. “Daarom is communicatie van essentieel belang bij een dergelijk traject. Het is onze taak om ervoor te zorgen dat alle betrokken partijen waaronder de netbeheerder, aannemers en installateurs er een strakke planning op nahouden”, aldus Diepeveen.
Voordelen
INNAX stelt een aantal voordelen van slimme meters voor; zo krijgt de eigenaar of beheerder van een pand via monitoring beter inzicht in het energieverbruik. Met die informatievoorziening kan men energiebesparingsmaatregelen treffen. Een ander voordeel is dat de meterstanden automatisch op afstand worden uitgelezen, bijvoorbeeld per kwartier.
Diepeveen vult nog aan: ‘Energie besparen begint met meten. De prioriteitsplaatsing van de slimme meter verloopt voorspoedig. Aanvankelijk was de verwachting dat dit een moeizaam traject zou zijn, maar dat is niet onze ervaring. Het lijkt erop dat de klant nu aan de slimme meter toe is.’