Meer dan de helft van alle Nederlandse huishoudens is in meer of mindere mate bekend met het fenomeen kantoortransformatie, waarbij leegstaande kantoren worden omgebouwd tot woningen. Dit blijkt uit een verkennend onderzoek van USP Marketing Consultancy naar de marktpotentie van kantoortransformaties, waarvoor 520 online enquêtes zijn afgenomen onder Nederlandse huishoudens.
Naast bekendheid met het fenomeen, geeft 41 procent van de Nederlandse huishoudens aan dat ze (misschien) zouden overwegen om in een getransformeerd kantoorpand te gaan wonen. De belangrijkste reden om eventueel te kiezen voor een dergelijke woning is de aantrekkelijke prijs: 59% draagt dit aan als reden. 25 procent overweegt een transformatiewoning omdat ze een bijdrage willen leveren aan het oplossen van de kantorenleegstand.
Doelgroep
Studenten en starters worden vaak genoemd (respectievelijk 72 en 62 procent) als doelgroepen die in aanmerking komen om een transformatiewoning te betrekken. Dat staat in één lijn met de groep die aangeeft te overwegen om in een getransformeerd kantoorpand te gaan wonen: die interesse blijkt het meeste te bestaan onder de groep tot 35 jaar (36 procent).
Locatie
Naast de doelgroepbepaling is het bij een voorgenomen transformatieopgave van belang om per locatie en per specifiek kantoorpand de daadwerkelijke marktpotentie te bepalen. Daarnaast moet men rekening houden met de bijbehorende woonwensen. Ten slotte meldt USP Marketing Consultancy dat er voor initiërende partijen een gevaar op de loer ligt: marktverzadiging. Oorzaak hiervoor zijn recente concurrerende projecten met dezelfde doelgroep.