Onderzoek naar efficiënter 'stroomraam' valt in de prijzen

Hoe kan er meer licht in - en dus meer energie uit - stroomleverende ramen komen? De Delftse student Technische Natuurkunde Jan-Willem Wiegman deed er onderzoek naar en won hiermee één van de drie UfD-Cofely Energy Efficiency Prijzen. Het was niet de hoofdprijs; die ging naar een onderzoek naar de wereldwijde potentie van waterkracht.

Cofely en het Universiteitsfonds Delft bekroonde vorige week drie vooruitstrevende prijzen met de UfD-Cofely Energy Efficiency Prijs. Wetenschappelijk talent van de TU Delft gaf gehoor aan de oproep om innovatieve oplossingen te bedenken met als doel energieverbruik substantieel te verminderen.

Jan-Willem Wiegman - afgestudeerd als masterstudent Technische Natuurkunde – had zich in zijn onderzoek gebogen over de vraag hoeveel elektriciteit ramen en glazen puien van huizen, kantoorgebouwen en kassen kunnen opwekken als ze worden ingezet als ‘luminiscente zonne-concentratoren’. Zulke ‘stroomramen’ zijn voorzien van een dunne laag materiaal dat licht opneemt en uitstraalt naar smalle zonnecellen die op de randen van de ramen zijn bevestigd. Deze zonnecellen zetten het licht om in elektriciteit.

Wiegman onderzocht of het mogelijk is meer licht bij de cel te krijgen, zodat efficiënter met een oppervlak zonnecel kan worden omgegaan. Hij toont de relatie aan tussen de kleur van het materiaal en de maximale hoeveelheid stroom die wordt opgewekt. Ook maakt Wiegman duidelijk dat een glad folieoppervlak zorgt voor een efficiënt transport van lichtdeeltjes naar de randen van het raam. Deze stroomramen kunnen in de toekomst een goedkope bron van zonne-energie worden. De jury is vooral positief over de manier waarop Wiegman natuurkundige logica grondig heeft onderbouwd en praktisch uitgewerkt. Bovendien sluit zijn onderzoek aan op de Europese ambitie gebouwen energieneutraal te maken.

Andere winnaars
Tijdens deze vierde editie van deze jaarlijkse competitie won Lourens Meijer de hoofdprijs van 7.500 euro met zijn onderzoek over de wereldwijde potentie van waterkracht om gemeenschappen van energie te voorzien en welke gebieden hiervoor in aanmerking komen. De andere winnaar – naast Jan Willem Wiegman – is Venugopal Prasanth. Hij deed onderzoek naar een infrastructuur van inductielaadpunten in het asfalt van snelwegen. Daarmee worden elektrische auto’s via spoelen onderaan het chassis, naar behoefte van energie voorzien. Hiermee fungeren snelwegen in feite als energieknooppunten en elektrische auto’s als rijdende energiecentrales. Hij en Jan-Willem Wiegman zijn beloond met een prijs ter waarde van een 2.500 euro.

Bron: Cofely
Fotobijschrift: V.l.n.r.: Hans Hellendoorn (TU Delft), Hans van Happen (Cofely), Venugopal Prasanth, Lourens Meijer, Jan-Willem Wiegman, Klaas van der Werff (UfD), Han Blokland (Cofely)

Deel dit artikel

permalink