BouwKennis BV
De komende jaren moeten zorgbedrijven hun gebouwen aanpassen aan de veranderende wensen en behoeften van gebruikers, dat geldt ook voor nieuwbouw. Het is dus een potentiële markt. De technische of facilitaire dienst speelt vooral bij ziekenhuizen en grote zorginstellingen een (mede)beslissende rol in de merkkeuze van producten.
Onder middelgrote zorginstellingen is die invloed minder groot. Voor alle zorgbedrijven geldt dat de prijs- / kwaliteitverhouding, de duurzaamheid en de betrouwbaarheid belangrijke criteria zijn voor de keuze van een merk. Dat blijkt uit de Zorg Bouwplannen Scan 2012 van BouwKennis.
Opgave zorgbedrijven
Zorgbedrijvenstaan de komende jaren voor de opgave om hun bestaande gebouwen aan te passen aan nieuwe wensen en behoeften. Bovendien zullen er nog steeds nieuwe zorggebouwen worden gebouwd. Door de marktwerking in de zorg krijgen de instellingen steeds meer verantwoordelijkheid en vrijheid in hun investeringen. Veelal zullen zorgbedrijven zelf (mee)bepalen welke producten en merken er worden toegepast bij nieuw- of verbouw. Voor fabrikanten is het van belang om te weten wie de beslisser is en op basis waarvan zij hun keuzes maken. Zij kunnen hier vervolgens met hun marketing- en communicatie-uitingen op inspelen.
BouwKennis onderzocht wie bepaalt welk productmerk wordt gekozen en wat belangrijke criteria zijn voor de keuze van een merk. Daarvoor zijn hoofden van de technische of facilitaire dienst van ziekenhuizen, middelgrote zorginstellingen (minder dan 100 bedden of minder dan 150 FTE) en grote zorginstellingen (meer dan 100 bedden of meer dan 150 FTE) ondervraagd.
DMU
Er is voor drie typen producten gevraagd naar de beslisser: installatietechnische producten, ruwbouwproducten en afbouwproducten. Bij eerstgenoemde geeft 39% van de ziekenhuizen en grote zorginstellingen aan dat de keuze wordt gemaakt door de technische of facilitaire dienst zelf. Nog eens 37% geeft aan dat die afdeling medebeslissend is en bij 22% wordt de beslissing door iemand anders gemaakt. De invloed van de technische dienst is beduidend minder groot bij middelgrote zorginstellingen. 40% van hen geeft namelijk aan dat de beslissing door iemand anders wordt gemaakt.
Voor ruwbouwproducten geldt dat het verschil tussen de middelgrote zorginstellingen en de ziekenhuizen/grote zorginstellingen nog groter is. 36% van de ziekenhuizen/grote zorginstellingen geeft namelijk aan dat bij ruwbouwproducten iemand anders beslist. Bij middelgrote zorginstellingen is dat maar liefst 58%. Bij afbouwproducten is de invloed van de technische dienst bij middelgrote bedrijven iets groter. 53% heeft invloed op de merkkeuze, hetzij zelfstandig of als medebeslisser. 45% geeft aan dat iemand anders de beslisser is.
Meer dan alleen prijs
Wat vindt die beslisser nou belangrijk bij het maken van een merkkeuze voor een product? Ruim zes op de tien middelgrote zorginstellingen geeft aan dat de prijs/kwaliteitverhouding hierbij belangrijk is, onder ziekenhuizen en grote zorginstellingen is dat percentage nog hoger. Opvallende tweede is duurzaamheid, met respectievelijk 38 en 46%. Verder valt op dat middelgrote zorginstellingen vaker aangeven betrouwbaarheid belangrijk te vinden dan ziekenhuizen en grote zorginstellingen. Zij lijken ook vaker af te gaan op advies van experts. Verder speelt voor respectievelijk 14% en 15% van de middelgrote zorginstellingen en ziekenhuizen / grote zorginstellingen veiligheid een belangrijke rol.
Slechts een enkele zorginstelling of een enkel ziekenhuis vindt service belangrijk. Opvallend in een tijd waarin juist vaak gehamerd wordt op serviceverlening om klanten over te halen en te binden. Misschien dat service door zorgbedrijven als vanzelfsprekend wordt ervaren en dat zij er daardoor bij de keuze van een merk minder waarde aan hechten.
Meedenken en ontzorgen
Fabrikanten moeten hun producten dus onder de aandacht brengen door de prijs- / kwaliteitverhouding, de duurzaamheid en de betrouwbaarheid van hun merk te benadrukken. Wellicht moeten ze in de toekomst meer doen dan alleen hun eigen product ontwikkelen en verkopen. De klantwensen veranderen en door fluctuerende zorg is er behoefte aan het flexibel kunnen inrichten van ruimtes in ziekenhuizen en instellingen. Dat biedt kansen voor fabrikanten en bouwers om mee te denken met zorgbedrijven, ze te ontzorgen en met slimme oplossingen die bedrijven aan zich te binden.
Zorg Bouwplannen Scan 2012
De Zorg Bouwplannen Scan 2012 brengt in kaart welke uitbouw-, nieuwbouw-, onderhouds- en renovatieplannen zorginstellingen en ziekenhuizen hebben, welke informatiebronnen ze gebruiken, hoe hun budget zich ontwikkelt en wie de beslisser is in deze trajecten. Verder wordt aandacht besteed aan de criteria waarop zorgbedrijven een product, merk, aankoopplaats of een uitvoerende partij kiezen. Doelstelling is afnemers in de bouwsector inzicht te bieden in hoe facilitaire diensten van zorginstellingen actief zijn, hoe zij omgaan met planmatig onderhoud en renovaties en hoe ze hierop in kunnen spelen.
Voor meer informatie over dit rapport kunt u per e-mail contact opnemen met Jacco Ridderhof of hem bellen via (010) 206 69 96.
Bron afbeelding: BouwKennis Zorg Bouwplannen Scan 2012, oktober 2012