Bouwkennis Jaarbijeenkomst: specialiseren en verduurzamen

Het interessante van de jaarlijkse Bouwkennis Jaarbijeenkomst is dat de toehoorders in de zaal bepaald niet worden gespaard. Geen mooie praatjes over hoe goed we het allemaal doen – al is daar op dit moment, economisch gezien natuurlijk ook weinig reden voor – maar vooral wat er niet goed gaat én hoe het beter kan.

De Bouwkennis Jaarbijeenkomst vond ook dit jaar weer plaats in Spant! in Bussum. Trendwatcher en dagvoorzitter Adjiedj Bakas weet het zeker: in 2020 zijn de energieprijzen verdubbeld, dus de bouw zal energiezuiniger en efficiënter moeten werken; bouwers zullen keuzes moeten maken en hun eigen specialisme zoeken. “Kies en toon lef! Als je aarzelt groeit je angst”, zo hield Bakas zijn toehoorders voor.

 

Sleutel bij de politiek?
Boudewijn Goedhart, directeur van Bouwkennis, liet aan de hand van de cijfers zien hoe de bouw er op dit moment voor staat. In 2012 nog 48.000 gereedgekomen woningen, welk aantal in 2014 zakt naar 41.000, waarbij hij verwacht dat op dat moment stabilisatie is bereikt. De sleutel ligt volgens Goedhart bij de politiek. Daar moeten snel knopen worden doorgehakt. Volgens Goedhart zijn er op dit moment drie manieren om je als bouwonderneming te onderscheiden. Allereerst snel inspelen op trends, ten tweede innovatiever zijn dan de concurrent en ten derde: zorg dat je je onderscheidt van anderen. “Waarom is er geen installateur die inspeelt op groen? Maak er je specialisme van.”

 

Bouwen 2.0
Interessant was zeker ook de lezing ‘Bouwen 2.0’ van Hennes de Ridder (hoogleraar integraal ontwerpen aan TU Delft), auteur van het boek LEGOlisering van de bouw. De Ridder noemt het onbegrijpelijk dat in de bouw steeds opnieuw het wiel moet worden uitgevonden. “Het bouwproces is zo complex dat het reproduceren van een ontwerp bijna onmogelijk is. Het hele bouwproces is gefragmenteerd en gezien de complexiteit is het bijna onmogelijk om dat goed te doen ”, zegt De Ridder, die de oplossing ziet in de ‘LEGOisering’: industrieel vervaardigd maatwerk. Het duidelijkst is die manier van werken in de auto-industrie: standaard onderdelen doorontwikkelen en niet steeds opnieuw beginnen. “We moeten van klein naar groot denken, dus niet beginnen bij de architect, maar beginnen bij het product. Van die producten maak je je gebouw”, aldus De Ridder.

 

Bouwkennis Marketing Jaarprijs
Een ander belangrijk onderdeel van de middag was de uitreiking van de Bouwkennis Marketing Jaarprijs. Deze prijs gaat dit jaar naar Velux. Via Velux kan een aannemer of timmerbedrijf zich laten certificeren voor het plaatsen van de dakramen. De consument krijgt bij aankoop van het dakraam direct een overzicht van gecertificeerde bedrijven. Een, volgens de jury, win-winsituatie voor alle betrokken partijen.

 

Foto: Dagvoorzitter en trendwatcher Adjiedj Bakas: “Maak keuzes. Als je aarzelt groeit je angst.”

Deel dit artikel

permalink

 

 

Links