Alienke Ramaker (GDF SUEZ), Bart Voorn (Ahold), Ferdi Struijs (Gemeente Amsterdam), Kristian Bolk (ABN AMRO) en Sjoerd Kamerbeek (Van Doorne Advocaten) werden afgelopen zondag uitgeroepen tot ‘Best Young Leaders in Sustainability 2012’. Zij zijn de winnaars van de Nudge Leadership Challenge, een prestigieuze competitie over leiderschap en duurzaamheid voor de jonge leiders van de toekomst die afgelopen weekend plaats vond in het Van der Valk Hotel in Almere.
De vijf winnaars gaan met poolreiziger en expeditieleider Marc Cornelissen op reis naar de Noordpool, om zich te verdiepen in de oorzaken en gevolgen van de klimaatverandering. Ze maken daar gezamenlijk een plan om dit onderwerp in Nederland hoger op de agenda te krijgen. Om tot dit plan te komen, ontmoeten de deelnemers in het noordpoolgebied onder andere klimaatonderzoekers en lokale bewoners. Bij terugkomst presenteren ze hun plan aan een afvaardiging van de Tweede Kamer en vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven.
Jonge professionals
Zo’n 120 jonge getalenteerde professionals uit bedrijfsleven, onderwijs, wetenschap en overheid deden mee aan de Nudge Leadership Challenge. Deelnemers waren afkomstig van tientallen werkgevers; van Rabobank tot Unilever, van Gemeente Amsterdam tot TU Delft, van Greenpeace tot Accenture en van Eneco tot een non-profit initiatief als WijKrijgenKippen!
In een driedaags intensief programma geopend door Annemarie Jorritsma, werden de deelnemers uitgedaagd om hun leiderschapskwaliteiten te ontwikkelen. Dit gebeurde aan de hand van realistische business cases en actuele organisatievraagstukken. Gerenommeerde sprekers uit binnen- en buitenland zoals Willem Ferwerda, Sylvia Borren en Reinier van den Berg deelden hun inzichten en ervaringen op het gebied van duurzaamheid en leiderschap. Nudge, het consumentenplatform voor duurzaamheid, organiseerde deze intensieve driedaagse competitie samen met TSM Business School en The Leadership Group.
Nieuw soort leiderschap
Duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda bij zowel consumenten, bedrijfsleven als overheid. Het wordt ook steeds duidelijker dat het integreren van duurzaamheid binnen bestaande structuren en denkkaders geen gemakkelijke taak is. Jan van Betten, initiatiefnemer van Nudge: “Duurzaamheid vraagt om het veranderen van ons economisch denkkader, van onze manier van leven en zaken doen. Om zulke veranderingen in de maatschappij adequaat te sturen en te initiëren is een ander soort leiderschap nodig. Leiderschap in zo’n omgeving vraagt om meer dan ondernemerschap, creativiteit en innovatie. Het vraagt om leiders met moed, daadkracht en visie, die nadrukkelijk werken vanuit verbinding en samenwerking. Zij handelen als aanjagers en durven eerste stappen te zetten. Zo creëren ze inspirerende voorbeelden en best practices voor anderen.”
Kristian Bolk, een van de winnaars, zei na afloop van de challenge: “Ik ben ontzettend geïnspireerd geraakt door alleen die eerste sprekers al, over hoe zij hun eigen missie volgen en daarbij iets aan de wereld bijdragen. Dat wil ik ook gaan doen.”
Successen
Nudge behaalde sinds haar oprichting vorig jaar al verschillende successen. In de actie Zonnekracht activeerden ruim 165 nudgers hun buurtgenoten om gezamenlijk zonnepanelen aan te schaffen. Tientallen nudgers zorgden voor nieuwe oplaadlocaties voor laadpalen van The New Motion. Consument-nudger Judith zorgde ervoor dat eierproducent Rondeel en Albert Heijn een milieutip op de verpakking van Rondeel-eieren hebben geplaatst om eieren op een energiezuinige wijze te koken. Ook is het NudgePanel in het leven geroepen: een actieve groep consumenten geeft feedback over de duurzaamheid van producten en diensten, werkt mee aan onderzoeken en gaat in gesprek met bedrijven en overheden.