Verkopen van duurzaamheid

Kennisplatform Duurzaam Gebouwd hield op 5 september jl. een bijeenkomst in de marge van de Bouw Relatiedagen die werden georganiseerd in de Evenementenhal te Gorinchem.

De stands waren erg praktisch op de bouw gericht met vooral gereedschappen. De bezoekers weerspiegelden het aanbod: veel ruwe bolsters. De bezoekers van het Duurzaam Gebouwd Event in restaurant 1 waren deels een afspiegeling van dat publiek. Wie weet zelfs omdat je na het Event gratis toegang tot de beurs kreeg. In ieder geval werd de bijeenkomst samen met de beursorganisatie georganiseerd.

 

Bedrijf voor het voetlicht
De 100 bezoekers kregen drie voordrachten over duurzaamheid in de bouw. Door experts. Experts van bedrijven. De voordrachten vormden daarom ook een uithangbord van de organisaties DGMR, W/E adviseurs en BAM Utiliteitsbouw. Dat is niets nieuws. Ook niet dat sommige voordrachten het karakter hebben van een bedrijfspresentatie. Dat was het geval bij BAM, die dat wel weer heel smaak- en humorvol deed. Maar ook een enkele vragensteller had duidelijk de bijbedoeling om zichzelf of zijn bedrijf voor het voetlicht te brengen. Heel goed, het zijn immers de Bouw Relatiedagen.

 

Brutaliteit
Dat een expertlezing een uithangbord is voor de organisatie betekent ook dat het onderwerp de organisatie kleurt. Ieke Kuijpers, adjunct directeur van DGMR behandelde de laatste wijzigingen in de normen en terminologie. Taaie kost die heel moeilijk lekker te brengen valt. Het gaf DGMR het aureool dat je ze in kunt schakelen als het moeilijk wordt. Saskia van Hulten, senior consultant van W/E adviseurs sprak over GPR. Door de inzichtelijkheid van dit systeem kon ze een erg strak verhaal houden. Jeroen Troost, commercieel directeur van BAM Utiliteitsbouw sprak over hoe je duurzaamheid verkoopt. Hij verkocht vooral BAM. Met zulke leuke klei-animaties, dat je de brutaliteit meteen vergaf. De opbouw was goed, het zwaarste eerst en het lichtste laatst.

Trends
Bij de wijzigingen in de normen die Ieke Kuijpers behandelde viel een paar trends op. Er wordt uitgegaan van een nieuw en warmer klimaatjaar. Zonnewarmte buiten houden wordt belangrijker. Zonnecellen dragen sterk bij aan duurzaamheid. Zonnewarmtewinst door dichte delen wordt meegenomen.  Er is een negatieve EPC mogelijk. De paragraaf ventilatie en infiltratie kent grote wijzigingen, meer dan 25 verschillende ventilatiesystemen kunnen in de berekening worden verwerkt. Drievoudig glas geeft een supergrote winst ten opzichte van isolatie (is die afsluiting van de buitenwereld wel de weg die we in moeten slaan?).
Er wordt in de nieuwe normen vooral meer meegenomen. Kuijpers merkte op dat de berekeningen steeds specialistischer worden, ze sprak de verwachting uit dat er een schifting in de markt optreedt. Jan van den Broek, de Hoofdredacteur van Duurzaam Gebouwd die de bijeenkomst leidde, vatte de geschetste gewijzigde situatie op met het spreekwoord: “Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.” Kuijpers was het daar volmondig mee eens.

 
Ieke Kuijpers, DGMR

 

Eenvoudige taal voor duurzaamheid
Saskia van Hulten hield een strak verhaal over GPR. Een strak verhaal is mogelijk omdat GPR een eenvoudige taal voor duurzaamheid is. De drie p’s (people, planet, profit) komen duidelijk in de norm terug.  Ze illustreerde de p’s nog met de woningwet van 1901 (people), de film van Al Gore (planet) en de vlag van Europa (profit). Je zou bijna vergeten dat er verkiezingen zijn. Als voordelen noemde Van Hulten dat je met GPR gebouw een vergunningaanvraag (EPC/MPC) kunt doen, dat het inzichtelijk en goedkoop is en dat je een gebouw binnen twee tot vier uur hebt ingevoerd.


Saskia van Hulten, W/E adviseurs

Klei-animatie
Jeroen Troost van BAM Bunnik wierp de vraag op: hoe verkoop ik duurzaamheid. Direct daarna zei hij daarmee te zijn gestopt. In plaats daarvan vraagt hij aan de partijen: zullen we op een andere manier gaan samenwerken. Denk aan PPS (Publiek-Private-Samenwerking) en DBFMO (Design-Build-Finance-Maintain-Operate). Door de langere termijn waarmee je rekent kom je volgens Troost vanzelf tot duurzame oplossingen.
Om dit te illustreren toonde hij een klei-animatie. Er is allerlei kritiek op PPS te leveren, bijvoorbeeld dat het te duur is. Maar bij het zien van de video, vergeet je dat. Je bent onder de indruk van de briljante, heldere en vriendelijke uitleg. Hetzelfde bij verduurzaming. De sloop en nieuwbouw die daarvoor wordt uitgevoerd, geeft dat geen negatief resultaat op de grondstoffenbalans? De klei-animatie, nu over de GreenUpTool van BAM stemt je mild. De meest brutale promotie was hoe BAM een einde maakte aan de nachtmerrie van een bestuurder. Dat werd echter zo vol humor gedaan dat je het meteen vergaf.  Duurzaamheid en humor in de presentatie ervan verdient meer energie.


Jeroen Troost, BAM Utiliteitsbouw

 

Met dank aan Erik Stekelenburg, GevelVisie voor verslag en foto’s.

Deel dit artikel

permalink

 

 

Links