Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector Deel 2: Corporate social responsibility

In deel 1 van deze reeks heeft u gisteren al kunnen lezen dat duurzaamheid in de bouwsector voornamelijk wordt gezien als duurzaamheid van het bouwmateriaal. Duurzaamheid van het productieproces en duurzaamheid van de organisatie van de fabrikant spelen een beduidend minder grote rol in de merkkeuze voor een specifiek product. Vanaf vandaag zullen de 4 pijlers van duurzaamheid besproken worden en zal er dieper worden ingaan op de eerste pijler.

Duurzaamheid is zeker in de bouwsector een containerbegrip wat voor alle partijen in de bouw een andere betekenis heeft. Wanneer over duurzaamheid wordt gesproken, is het belangrijk om goed vast te stellen wat het begrip precies inhoudt. In dat kader heeft USP Marketing Consultancy een branchebreed onderzoek uitgevoerd om in kaart te brengen wat duurzaamheid in de bouw nu werkelijk betekent. Er is gestart met een kwalitatief vooronderzoek om alle aspecten die met duurzaamheid samenhangen in kaart te brengen. Vervolgens is het belang van deze duurzaamheidaspecten gemeten. Aan de hand van deze resultaten zijn de duurzaamheidaspecten samengevat in vier hoofdthema’s, de pijlers: Corporate social responsibility, energie management, product levensduur en bron- en afvalmanagement. De pijlers zijn de hoofdthema’s waaruit duurzaamheid bestaat. Onder iedere pijler valt een aantal aspecten dat het belang van de pijler in kaart brengt. De belangrijkste pijler in de bouwsector is de product levensduur (31%), gevolgd door bron- en afvalmanagement (26%) en energie management (25%). Hieruit blijkt dus wederom dat duurzaamheid van het product en in mindere mate het productieproces het belangrijkste zijn, corporate social responisbility speelt de minst grote rol (17%).

 

Figuur 2: De 4 pijlers van duurzaamheid
Bron: USP Marketing Consultancy BV, ©2012

 

De eerste pijler die hier wordt besproken is corporate social responsibility, oftewel de duurzaamheid van de organisatie. Hieronder vallen aspecten als het steunen van goede doelen, het niet uitbuiten van goedkope productiemedewerkers in derdewereldlanden en een goede omgang met het personeel. Ondanks dat er aan deze pijler het minste belang wordt gehecht is het zeer belangrijk om deze pijler goed op orde te hebben; wanneer dit niet het geval is, kan dit zorgen voor veel negatieve publiciteit. Wel kan er worden geconcludeerd dat er in veel gevallen, in de communicatie richting de doelgroep, geen focus moet worden gelegd op de prestaties op het gebied van corporate social responsibility. Er kan in de communicatie beter aandacht worden geschonken aan de andere pijlers van duurzaamheid. Hierbij dient wel opgemerkt te worden dat het belang van corporate social responsibility kan verschillen per productgroep.

 

Reeks
Dit artikel is het tweede artikel in een reeks van vijf. Deze week zal het begrip duurzaamheid iedere dag verder worden ontrafeld. Woensdag zal om 13:30 uur het volgende bericht verschijnen, waarin zal worden ingegaan op de tweede pijler van duurzaamheid in de bouwsector: Energie management. In dat artikel zal er ook dieper worden ingegaan op de verschillen in het belang van de pijlers tussen een aantal productgroepen. 

 

De reeks ‘Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector’ is gebaseerd op onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 225 verwerkende en voorschrijvende partijen. Op basis van dit onderzoek heeft USP een aantal modellen opgezet om het belang van duurzaamheid voor uw productgroep te meten en de prestatie van u en uw concurrenten in kaart te brengen. Wilt u meer weten over de mogelijkheden of wilt een voorbeeldrapportage ontvangen, neem dan via e-mail contact op met Jeanette van der Rhee van USP Marketing Consultancy of bel haar op telefoonnummer (010) 206 69 00.

Deel dit artikel

permalink

 

 

Links